Sonera ostaa Turun Kaapelitelevision

Sonera ostaa Oy Turun Kaapelitelevision enemmistön yhtiön pääomistajilta ja rakentaa Turusta televisioliiketoimintansa keskuspaikan. Turun Kaapelitelevision 80 000 asiakasta saavat markkinoiden kattavimmat TV-viihde- sekä TV-urheilupalvelut ja laajakaistapalvelut. Kaupan ansiosta Turun Kaapelitelevision asiakkaat voivat katsoa muun muassa kaikki Interin ja TPS:n Veikkausliigan koti- ja vierasottelut suorana Sonera UrhoTV Total –palvelun kautta ja nauttia Soneran lastenpaketista edullisin hinnoin.

Soneran toimitusjohtajan Juha-Pekka Weckströmin mukaan Turun Kaapelitelevisiolla on erittäin hyvä tekninen, kaupallinen ja sisällöllinen osaaminen, ja Turku on jo nyt 300 soneralaisen henkilöstömäärällä Soneran tärkein alue pääkaupunkiseudun ohella. ”TV-liiketoiminnan laajentaminen on nopeiden laajakaistapalveluiden ohella Soneran kuluttajastrategian kulmakiviä, joiden varassa tulevaisuuden liiketoimintaa kehitetään” Weckström sanoo.

”Olemme iloisia voidessamme todeta Turun Kaapelitelevision siirtyvän sellaiselle omistajalle, jolle televisiotoiminta on ydinliiketoimintaa ja joka haluaa olla aktiivisesti kehittämässä koko toimialaa. Sonera on luonteva Turun kaapelitelevision osakkeiden ostaja, koska yhteistyö Soneran kanssa on ollut tiivistä. Turun kaapelitelevision verkkokin on ollut pääosin Soneran omistama.” sanoo TS-yhtymän toimitusjohtaja Mikko Ketonen.

Lisää palveluita asiakkaille

Weckströmin mukaan Sonera on viime vuosina panostanut kaapelitelevisioverkkonsa laatuun miljoonia euroja. Sonera aikoo panostaa TKTV:n verkkoon, jotta TKTV:n asiakkaat saavat entistä parempia palveluja kotona viihtymiseen. Soneralla on huippunopeat laajakaistayhteydet mahdollistavat valokuituyhteydet valmiina jo 38 000 turkulaiseen kotitalouteen. ”Kun Turun Kaapelitelevision 80 000 kotitaloutta otetaan mukaan Soneran laajakaistayhteyksien tarjontaan, Turku nousee suurista kaupungeista ykköseksi nopeiden laajakaistayhteyksien tarjonnassa”, Weckström sanoo.

Soneran kuluttajalaajakaistapalveluista vastaavan Jussi Salmisen  mukaan Turun Kaapelitelevision asiakkaille on luvassa hyviä uutisia. ”Ilmais- ja maksutelevisiokanavien tarjonta vahvistuu ja pyrimme tarjoamaan jo tulevan kauden aikana Turun Kaapelitelevision asiakkaille Veikkausliigassa pelaavien Interin ja TPS:n ottelut suorana osana palvelua.”

Sonera (TeliaSonera Finland  Oyj)  ostaa noin 92 % Oy Turun Kaapelitelevsio Oy:n osakkeista sen pääomistajilta ja tekee lunastustarjouksen lopuista osakkeista. Myyjinä ovat TS-Yhtymä 64 %, Turun Kaupunki 15 % ja Förlags AB Sydvästkusten 13 %. Arvioitu kauppahinta koko osakekannasta on 8 – 10 miljoonaa euroa. Osaketta kohden tarjottava hinta on kaikille niin suur- kuin pienosakkaille sama.  Kauppa edellyttää vielä Turun kaapelitelevision yhtiökokouksen päätöstä sekä muiden tavanomaisten kaupan ehtojen täyttymistä. Turun Kaapelitelevision liikevaihto on noin 7 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee 20 henkilöä. Osakekaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia ja työntekijät jatkavat normaalisti Turun Kaapelitelevision palveluksessa Kaupan ansiosta Sonera nousee Suomen toiseksi suurimmaksi kaapelitelevisiotoimijaksi, ja sillä on televisioasiakkaita noin 320 000.

KUTSU LEHDISTÖTILAISUUTEEN TÄNÄÄN KLO 11.00

Sonera ja TS-Yhtymä pitävät aiheesta yhteisen lehdistötilaisuuden TS-Yhtymän tiloissa osoitteessa Kauppiaskatu 5,  Turku, tänään klo 11.00 alkaen. Tilaisuudessa ovat paikalla TS-Yhtymän toimitusjohtaja Mikko Ketonen ja TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Tervetuloa! Ilmoittautumiset:  viestintäpäällikkö Essi Pekkala-Jokinen, puh. 040 530 8284.

Juha-Pekka Weckström, toimitusjohtaja, TeliaSonera Finland

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Jussi Salminen, johtaja, kuluttajalaajakaistaliiketoiminta, TeliaSonera Finland

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com