Sonera pahoittelee laittomasta työtaistelutoimenpiteestä asiakkaille mahdollisesti aiheutuvaa haittaa

Ammattiliitto Pro ilmoitti tänään torstaina 14.4., että sen hallitus on päättänyt jatkaa laittomia työtaistelutoimenpiteitä TeliaSonera Finlandissa. Pron tiedotteen mukaan työtaistelu alkaa maanantaina 18.4. 2011 klo 06.00 ja päättyy 21.04.2011 klo 24.00. Pro pyrkii painostamaan tällä laittomalla lakolla työnantajaa meneillään olevissa yt-neuvotteluissa.

TeliaSonera Finland pahoittelee etukäteen tämän laittoman työtaistelutoimenpiteen asiakkaille mahdollisesti aiheuttamaa haittaa. Sonera turvaa kansalaisten turvallisuuden ja yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittiset toiminnot kaikissa poikkeusolosuhteissa.

Pron edellisen, maaliskuun lopussa toteuttaman laittoman lakon aikana useimmat Sonera Kaupat pidettiin avoinna ja Soneran asiakaspalvelu palveli lähes normaalisti arkipäivinä. Tuolloin laittomaan työtaisteluun osallistui 1192 työntekijää. Kaikkiaan Soneralla on Suomessa noin 4600 työntekijää.

Pyydämme jälleen asiakkaitamme varautumaan pidempiin jonotusaikoihin asiakaspalvelussa ja viiveisiin toimituksissa. Ei-kiireelliset asiakaspalveluasiat kannattaa hoitaa lakon jälkeen ja hyödyntää itsepalvelukanaviamme sonera.fi:ssä.

TeliaSonera Finland käy henkilöstön edustajien kanssa yhteistoimintalain mukaisia neuvotteluja toimenpiteistä, joilla varmistetaan yhtiön pitkän aikavälin kilpailukyky. Neuvottelujen päämääränä on varmistaa, ettei yhtiöllä ole kilpailijoitaan korkeammat rakenteelliset kustannukset sekä yhtiön mahdollisuudet rekrytoida mm. uuden teknologian ja liiketoimintamallien erityisosaajia vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Yhtiö arvioi neuvottelujen alussa muutosten johtavan noin 200 työtehtävän lakkaamiseen. Samaan aikaan uusia työtehtäviä avautuu kymmeniä.

”Yhtiön muutostilannetta koskevat päätökset tehdään yt-neuvotteluissa ja vain siellä, ja huolimatta neuvotteluissa esittämästämme poikkeuksellisen kattavasta muutosturvaratkaisusta ammattiliitto haluaa jatkaa laittomien lakkojen tiellä. Tämä on todella harmillista ja valitettavaa asiakkaittemme kannalta,” sanoo TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Ahti Martikainen, TeliaSonera Finland p, 040 302 4500

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi