Sonera panostaa Tampereen talousalueen palveluihin

Sonera panosti viime vuonna yli 12 MEUR tietoliikenneverkon kehittämiseen Tampereen ja Valkeakosken alueella. Alueelle rakennettiin viime vuonna noin 450 km valokuitua huippunopeiden laajakaistayhteyksien tuomiseksi satoihin uusiin kotitalouksiin. Matkaviestinpalvelujen käyttöä parannettiin noin 80 uudella 3G ja 4G –tukiasemalla.

Valokuituyhteyksiä on rakennettu uusille kaavoitetuille alueille mm. Valkeakosken Lintulan ja Akaan Uudenkylän alueilla. Rakentaminen Uudenkylän alueella jatkuu vielä tulevina vuosina. Tämän lisäksi vanhentumassa olevaa kupariverkkoa on korvattu uudella valokuituverkolla, joka tuo huippunopeat yhteydet ja Sonera Viihde –televisiopalvelut satojen nykyisten asukkaiden käyttöön Valkeakosken Raikkaan ja Vanhakylän alueilla sekä Toijalan Kirkkokankaalla.

Valokuitu on keskeinen osa myös alueen matkaviestinverkon toimivuutta, sillä sen avulla varmistetaan tukiasemien väliset nopeat yhteydet, joiden avulla 3G-ja 4G-palvelut ovat mahdollisia. Kuuluvuuden laajentamisen ja parantamisen lisäksi alueella on modernisoitu matkaviestinverkkoa ja verkon siirtoyhteyksiä.

"Näemme Tampereen talousalueen erittäin tärkeänä Soneralle ja olemme siksi panostaneet täällä erittäin merkittävästi sekä kiinteän tietoliikenneverkon infrastruktuurin kehittämiseen että matkaviestinyhteyksien parantamiseen", sanoo Soneran johtaja Harri Viljanen.

Harri Viljanen, johtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi