• Sonera/

Sonera rakentaa ja ylläpitää Kokemäen valokuituverkkoa Kokemäen Teollisuuskylän yhteistyökumppanina

Sonera ja Kokemäen Teollisuuskylä Oy ovat sopineet Kokemäen valokuituverkon toteuttamisesta Soneran tuottamana palveluna. Verkon rakentaminen alkaa tänään. Soneralla on valokuituprojektissa suuri rooli, sillä yhtiö toteuttaa verkon suunnittelun, rakentamisen ja ylläpidon.

TeliaSonera Finland Oyj ja Kokemäen Teollisuuskylä Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Kokemäen valokuituverkon toteuttamisesta Soneran tuottamana palveluna. Käytännössä Kokemäen Teollisuuskylä luottaa Soneran osaamiseen niin verkon suunnittelussa, rakentamisessa kuin ylläpidossakin.

Kokemäen Teollisuuskylä Oy rakennuttaa Kokemäen kaupunkiin noin 500 kilometriä valokuituverkkoa, jonne tavoitellaan noin tuhatta asiakasta. Yhteistyö Soneran kanssa alkoi maaliskuussa ja nyt projekti on edennyt rakennusvaiheeseen. Valokuidun kaivaminen maahan alkaa tänään.

”Kokemäen Teollisuuskylä on aloittamassa jännittävää taivalta uutena alueellisena kuituoperaattorina ja on todella hienoa olla siinä mukana. Räätälöimme palvelutarjoamastamme juuri Kokemäen Teollisuuskylälle sopivan kokonaisuuden, joka tukee heidän toimintaansa, sanoo Soneran operaattoriliiketoiminnasta vastaava johtaja Eila Rummukainen.

”Kokemäen Teollisuuskylä on Kokemäen valokuituverkon omistaja ja rakennuttaja, mutta verkon tuotantoprosessit olemme ulkoistaneet Soneran haltuun. Meidän lähtökohtamme on ollut se, että se ottaa verkon haltuun ja ylläpitää, joka sen varmasti osaa”, sanoo Kokemäen Teollisuuskylä Oy:n toimitusjohtaja Markus Virtanen.

Sonera tekee yhteistyötä myös Kuuskaistan kanssa

Aiemmin helmikuussa Sonera ilmoitti tekevänsä yhteistyötä Verkko-osuuskunta Kuuskaistan kanssa Kuuskaistan asiakasprosessien hoitamisessa. Sonera toteuttaa Kuuskaistan tuotantoprosesseista ensimmäisen tason asiakaspalvelun, mikä tarkoittaa Kuuskaistan asiakkaiden palvelemista puhelimessa lähinnä tilauksiin ja vianhallintaan liittyen.

”Suomeen on hiljattain syntynyt alueellisia kuituverkko-operaattoreita, joille tarjoamme mielellämme asiantuntemustamme ja osaamistamme niin tuotanto- kuin asiakasprosessienkin hoidossa. Aiomme laajentaa tämäntyyppistä yhteistyötä jatkossa, sillä haluamme olla mukana kehittämässä suomalaista tietoyhteiskuntaa kokonaisuudessaan. Tällä hetkellä Sonera on ainoa aidosti kansallinen toimija, joka tarjoaa kiinteän verkon palveluita Hangosta Utsjoelle asti”, Rummukainen jatkaa.

Jorma Hämäläinen, Business Manager, Operaattoriliiketoiminta, Sonera
0400 400 183, sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Markus Virtanen, toimitusjohtaja, Kokemäen Teollisuuskylä Oy
040 4886 190, sähköposti: etunimi.sukunimi@kokemaki.fi

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.