Sonera suosii sähköistä laskutusta

​Sonera hyväksyy ensi vuoden alusta lukien ainoastaan sähköisessä muodossa tulevat laskut. Samalla yhtiö nostaa tavoitteensa omille asiakkaille lähetettävistä paperittomista laskuista uudelle tasolle. Soneran tavoitteena on, että vuoden 2012 lopussa sen lähettämistä laskuista 80 prosenttia on paperittomia.

Sonera on jo tällä hetkellä Suomen johtava sähköinen laskuttaja. Yhtiön vuosittain lähettämistä lähes 20 miljoonasta laskusta 20 % toimitetaan asiakkaile sähköisessä muodossa. Yhtiö on asettanut tavoitteeksi, että vuoden 2011 lopussa jo 50 % ja vuoden 2012 lopussa 80 % asiakkaille lähettävistä laskuista on paperittomia.

Mikäli Sonera saavuttaa 80 %:n tavoitteensa, paperia säästyy vuodessa noin 3 kilometriä korkea pino. ETNO:n (European Telecommunications Network Operators’ Association) ja WWF:n ilmastonmuutosta kuvaavan selvityksen mukaan 100 000 asiakkaan siirtyminen sähköiseen laskuun vähentäisi hiilidioksidipäästöjä arviolta 10,94 tonnia vuosittain.  Päästölaskelmissa oli mukana vain paperin tuotanto sekä paperin kierrätys. Mukana ei ollut kuljetusta, joka olisi nostanut päästöjen vähentämistä entisestään.

Soneran kestävän kehityksen seminaarissa tänään puhuneen toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckströmin mukaan  Sonera haluaa omalla esimerkillään ja tuotteillaan olla edistämässä kestävää kehitystä ja kestää tuottavuutta. –Olemme systemaattisesti siirtyneet itse käyttämään uusinta tekniikkaa korvaamaan fyysisiä kokouksia. Soneralla on käytössään jo noin 40 videoneuvotteluhuonetta, joiden käyttö kolminkertaistui viime vuonna edellisvuoteen verrattuna.  Olen iloinen ja ylpeä siitä, että olemme sähköisen laskutuksen alueella jo ykkönen Suomessa, mutta tyytyväinen olen vasta, kun tuo 80 %:n tavoite on saavutettu.

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa:

Ahti Martikainen, viestintäjohtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Yhtiön palvelut yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille Sonera luo kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän- ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa. www.teliasonera.fi