Sonera täyttää laajakaistan yleispalveluvelvoitteen

Korkein hallinto-oikeus on  antanut Soneran hakemaa täytäntöönpanokieltoa koskevan päätöksen.  Laajakaistan yleispalveluvelvoitteet astuvat voimaan esitetyssä muodossa 1.7.2010. Varsinaisen valitusasian käsittely jatkuu KHO:ssa. Suurimmat haasteet velvoitteen täyttämisessä kohdistuvat  kaikkein syrjäisimpien seutujen uusien yhteyksien rakentamiseen.

Soneralla on velvoite tarjota yleispalveluvelvoitteen mukainen laajakaistayhteys 197 kuntaan, joista yhdessä Digita Oy:n kanssa 129 kunnan alueella. Soneralle annettu palveluvelvoitealue kattaa noin 72 % koko Suomen pinta-alasta ja siellä asuu vajaat 1,7 miljoonaa suomalaista. Velvoitteen mukaan Soneran on tarjottava kuluttajille ja yrityksille vakituiseen asuin- ja sijaintipaikkaan vähintään 1 Mbit/s laajakaistayhteys.

Sonera pystyy tällä hetkellä tarjoamaan  1 Mbit/s:n yli 99 %:lle  velvoitealueen vakinaisista asuinpaikoista ja yritysten sijantipaikoista 3G-yhteydellä, @450-liittymällä tai kiinteällä ADSL-, kaapeli- tai valokuituliittymillä. Sonera arvioi että sen palveluvelvoitealueella on vajaat 4000 asuin/sijaintipaikkaa, joille ei ole tällä hetkellä tarjolla 1Mbit/s:n laajakaistayhteyttä. Sonera pyrkii aikatauluttamaan kaupallisen verkon laajentamista siten, että se tukee mahdollisimman hyvin yleispalveluvelvoitteen täyttämistä.

Sonera aloittaa yleispalveluvelvoitteen mukaisten laajakaistayhteyksien tilausten vastaanoton 1.7.2010 alkaen. Liittymä toimitetaan operaattorin valinnan mukaan joko 3G-liittymänä, @450 liittymänä tai valokuituliittymänä. Sonera julkaisee yleispalveluliittymien tarkemmat sopimusehdot 1.7.2010.

TeliaSonera Finlandin toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckströmin mukaan väestöstä lasketun viimeisen prosentin yhteyksien rakentaminen asetetulla aikataululla ja laatuvaatimuksilla maksaa moninkertaisesti sen, mikä on yhteyksien keskimääräinen rakentamiskustannus. Tämä on kohtuuton rasite yhdelle operaattorille. Weckström toivoo asiakkailta kärsivällisyyttä, sillä yhteyksien rakentamista rajoittaa mm. vuodenaikojen vaihtelu. Tämän johdosta tarkkojen toimitusaikojen ilmoittaminen etukäteen on mahdotonta.

Sonera on Suomen merkittävin laajakaistaoperaattori, joka edistää tietoyhteiskuntaa investoimalla tänä vuonna Suomen valokuitu- ja matkaviestinverkkojen rakentamiseen noin 200 MEUR, joka on n. 30 % enemmän kuin viime vuonna. Tänä vuonna Sonera rakentaa yhteensä yli 1500 uutta 3G tukiasemaa ja tavoiteen mukaan 3G verkon peitto kattaa käytännössä koko yleispalvelvoitealueen vuoden 2012 loppuun mennessä. Tämän vuoden lopussa Soneran 3G verkko kattaa arviolta 90 % väestöstä ja 2011 noin 95 %.

Viestintäjohtaja Ahti Martikainen, Sonera 040 302 4500

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Yhtiön palvelut yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille Sonera luo kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän- ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa. www.teliasonera.fi