Sonera toimittaa kuntien teleoperaattoripalvelut pilvipalvelualustaltaan – mukana jo yli 200 kuntatoimijaa

KL-Kuntahankinnat on valinnut Soneran kuntien ainoaksi puhepalvelujen tarjoajaksi. Sopimukseen kuuluvat kaikki kuntien matkapuhelinverkon liittymä-, liikenne- ja mobiilidatapalvelut sekä välitys- ja informaatiojärjetelmät, asiakaspalveluratkaisut ja  vaihteenhoitopalvelut. Sopimus vahvistaa Soneran roolia kuntien ja valtion keskeisenä tietoliikennepalvelujen toimittajana.

Soneran ja KL-Kuntahankintojen välinen puitesopimus on voimassa  neljä vuotta ja sen arvo on sopimuskaudella 20-40 miljoonaa euroa. Sopimus on kilpailutettu keskitettynä julkisena hankintana kaikkien kuntatoimijoiden puolesta. Kaikki Kuntahankintojen asiakkaat, kuten kunnat, kuntayhtymät ja kunnalliset yhtiöt, voivat liittyä sopimukseen mukaan ilman, että heidän tarvitsee kilpailuttaa erikseen teleoperaattoripalveluita. Muut julkiset hankintayksiköt voivat liittyä sopimuksen asiakkaiksi hankintayhteistyösopimuksen kautta.

“Olemme erittäin iloisia nyt solmitusta, teleoperaattoripalveluita koskevasta, sopimuksesta. Uskomme, että kokemuksemme valtion yhteisen verkkoratkaisun, eli VY-verkon, toteuttamisesta ja hallinnoimisesta sekä kuntien vastaavan KY-verkon toteuttamisesta on jatkossa eduksi myös tässä kuntien teleoperaattoripalveluita koskevassa sopimuksessa”, sanoo Krister Kaipio Soneralta.

Soneran ja KL-Kuntahankintojen sopimus koostuu kokonaisvaltaisesta puheviestintäratkaisusta, jonka lähtökohtana on kokonaistaloudellinen edullisuus, mutta laadullisesti korkeatasoinen viestintäratkaisu. Hankintaan sisältyvät osakokonaisuudet ovat keskenään integroitavissa ja ne tuotetaan pääosin Soneran omasta palvelupilvestä.

Sonera käyttöönottaa tällä hetkellä kuntien keskitetyn verkkoratkaisun, KY-verkon, joka yhdistää kuntien virastot, yhtymät ja laitokset ulkoiseen verkkoon sekä valtion yhteisiin verkkoihin. Sonera toimittaa myös vastaavanlaisen valtion yhteisen tietoverkkoratkaisun sitä myös hallinnoiden. Keskitetyt palvelut tuovat tehokkuutta ja kustannussäästöjä julkiseen hallintoon.

Kilpailutimme teleoperaattoripalveluiden yhteishankinnan jo toistamiseen. Uuden sopimuksemme myötä nykyaikainen asiointi ja uusien toimintamallien käyttöönotto helpottuu koko ajan pysyen samaan aikaan yhteiskunnnan kehityksen ja vaatímuksien mukana. Onnistuimme myös saamaan kilpailutuksen suuren volyymin avulla erittäin kilpailukykyisen hinnoittelun, joka sataa säästöinä suoraan kunta-asiakkaidemme ja veronmaksajien laariin.”, toteaa KL Kuntahankintojen toimitusjohtaja Raili Hilakari.

Faktoja

Sopimukseen sisältyvät palvelut:

- Matkapuhelinverkon liittymät, liikenne ja mobiilidata
- Välitys- ja informaatiojärjestelmät
- Tavoitettavuuspalvelut
- Asiakaspalveluratkaisut
- Raportointi
- Puhelunvälityspalvelut
- Kiinteän verkon palvelut
- Mm. Lync-ratkaisun ulkoinen puhepalvelu

Krister Kaipio, julkishallinnon liiketoimintajohtaja, Sonera
Sähköposti: krister.kaipio@teliasonera.com

Esa Salo, kunta-asiakkuuksien johtaja, Sonera
Sähköposti: esa.salo@teliasonera.com

Tapio Koivisto, KL-Kuntahankinnat Oy
Sähköposti: tapio.koivisto@kuntahankinnnat.fi

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

KL-Kuntahankinnat Oy on Suomen Suomen Kuntaliitto ry:n omistama yhteishankintayksikkö, joka  toimii kuntien yhteisenä ostovoimana. Kuntahankinnat kilpailuttaa asiakkaidensa puolesta puitesopimuksia ja vastaa niiden sopimushallinnasta. Kilpailutuksissa keskitytään valtakunnallisiin yhteishankintoihin, joilla saavutetaan huomattavaa mittakaavaetua hintasäästöinä ja/tai prosessihyötyinä, ja joissa paikallista tarjontaa ei yleensä ole. www.kuntahankinnat.fi