Sonera tuo enemmän televisiota 2/3:lle suomalaisista

Sonera tuo markkinoille laajakaistaan perustuvan uuden sukupolven interaktiivisen televisiopalvelun, Sonera Koti TV:n. Soneran Koti TV on sisällöltään markkinoiden monipuolisin tv-palvelu, joka tarjoaa maksutelevisiopalvelut ja pääsyn tuhansia tallenteita sisältävään Suomen monipuolisimpaan ja kattavimpaan videovuokraamoon. Soneran tv-asiakkaat voivat Soneran ja URHOtv:n yhteistyön ansiosta valita minkä ottelun he katsovat samana iltana pelattavista jääkiekko-otteluista televisiostaan. Palvelu täydentyy ennen kesää, kun musiikkipalvelu Spotifyn tarjonta integroidaan osaksi Sonera Koti TV:tä.

Soneran televisiopalveluista vastaavan johtaja Jussi Salmisen mukaan laajakaistateknologiaan perustuvat televisiopalvelut kasvavat vauhdilla Keski-Euroopassa ja Ruotsissa. ”Uskomme, että myös Suomessa aika on kypsä uusille palveluille, jotka tarjoavat uusia ominaisuuksia televisioon, lisäävät kuluttajien valinnanmahdollisuuksia ja ovat lisäksi helppoja käyttää. Palvelu on jo lanseerausvaiheessa Suomen monipuolisin ja tuomme siihen uusia palveluita lisää jo kuluvan vuoden aikana”, Salminen sanoo. Tilaajien ei tarvitse investoida päätelaitteisiin eikä kantaa huolta päätelaitteiden rikkoutumisesta tai vanhenemisesta, sillä Koti TV:n 9,95 euron kuukausimaksu sisältää laajakaistatelevision katsomiseen tarvittavat päätelaitteet. Koti TV:n ja URHOtv Totalin avajaistarjous on 14,95 euroa kuukaudessa. Palveluun voi ostaa erillishinnoiteltuna haluamiaan maksu-tv –palveluita, videovuokrauspalveluita ja myöhemmin tänä vuonna palveluun integroitavan Spotifyn musiikkipalveluita. Sonera Koti TV:n voi tilata välittömästi, ja sen toimitukset aloitetaan 23.3. Koti TV:n videovuokraamo sisältää yli 90 % suurimpien tuotantoyhtiöiden kulloinkin saatavilla olevista tallenteista ja lisäksi mm. eri televisioyhtiöiden vaihtuvan valikoiman. Yhteensä tallenteita on tuhansia sisältäen mm. uusimmat elokuvat välittömästi, kun ne sopimusten mukaan ovat vuokrattavissa. Yksinoikeudella urheilua ja musiikkia Sonera ja URHOtv ovat solmineet viisivuotisen sopimuksen, joka pitää sisällään URHOtv:n ja Soneran rakentaman urheilun erityispalvelun yksinoikeudella Soneran televisioasiakkaille Suomessa. Tässä palvelussa kuluttajilla on URHOtv:n peruskanavan lisäksi mahdollisuus hyödyntää oman valintansa mukaan massiivista ja täysin uudenlaista urheilutarjontaa. Palvelu käsittää vuosittain yli 700 suomalaista ottelua. Katsojilla on valittavanaan jalkapallon Veikkausliigan otteluita, jääkiekon SM-liigan otteluita sekä kattava otos ylimmän sarjatason kori- ja lentopallo-otteluita. Katsoja voi itse valita, mitä samaan aikaan pelattavaa ottelua hän katsoo. Koska kaikki ottelut tallentuvat tietokantaan, järjestelmä mahdollistaa vaikka kaikkien yhden jääkiekkoliigakierroksen otteluiden katsomisen. Palvelusta voi ostaa otteluita katsottavaksi myös yksi ottelu kerrallaan. Sonera on tehnyt lisäksi ruotsalaisen musiikkipalvelu Spotifyn kanssa sopimuksen, jonka perusteella Soneralla on ainoana operaattorina yksinoikeus tarjota asiakkailleen pääsy Spotifyn Premium-palvelun käyttäjiksi tietokoneella, mobiilisti tai osana tv-palvelua. Sonera on myös Spotifyn yksinoikeutettu jälleenmyyjä Suomessa. Spotifyn musiikkipalvelu integroidaan osaksi Sonera Koti TV:tä ennen kesää. Tehdyn sopimuksen ansiosta Soneran asiakkailla on pääsy eri päätelaiteilla yli 7 miljoonan kappaleen valikoimaan, mikä kattaa neljä suurinta levy-yhtiötä ja 25 000 itsenäistä tuottajaa. Sonera satsaa nopeisiin yhteyksiin ”Uudet sisältöpalvelut ovat välittömästi 1,6 miljoonan kotitalouden eli noin 3 miljoonan suomalaisen saatavilla. Pystymme tarjoamaan Sonera Koti TV:n palvelut Suomessa yli 300 000 kotitaloudelle, joilla on saatavillaan Soneran valokuituyhteys, mutta tämän lisäksi Sonera Koti TV:n interaktiiviset palvelut ovat myös noin 1,3 miljoonan sellaisen kotitalouden saatavilla, joille pystymme tarjoamaan 24 Mb/s:n Soneran kiinteään laajakaistayhteyden perinteisellä tekniikalla”, Salminen sanoo Sonera on investoinut nopeisiin valokuituyhteyksiin viime vuosina kymmeniä miljoonia euroja. Sonera pystyy tarjoamaan jo tänä päivänä 100 Mb/s:n kiinteän laajakaistan yli 300 000 kuitutalouteen ja noin 100 000 kaapeli-tv -talouteen Suomessa. Tänä vuonna yhtiö laajentaa kuitusaatavuuttaan lähes 150 000 uuteen kotitalouteen. ”Yhtiön strategiana on vahvistaa markkinajohtajuuttaan nopeissa yhteyksissä sekä saavuttaa markkinajohtajuus ei-antennivälitteisessä televisiotoiminnassa lähivuosina. Tavoitteen saavuttamisessa uusien palveluiden tuonti mahdollisimman suurille yleisöille on avainasemassa”, Jussi Salminen sanoo. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: Johtaja Jussi Salminen + 358 40 834 5818 Viestintäjohtaja Ahti Martikainen +358 40 302 4500 www.sonera.fi/kotitv www.urhotv.fi www.spotify.com

Avainsanat: