Sonera tuo valokuidun 20 uudelle alueelle Lappiin

Sonera on jättänyt tarjouksen Laajakaista kaikille 2015 -hankkeeseen 20 uudelle alueelle Lapissa. Mikäli Sonera voittaa kilpailutukset, se sitoutuu noin 10 MEUR investointeihin Kittilässä, Posiolla, Rovaniemellä, Kemijärvellä, Kolarissa, Muoniossa, Pellossa, Sodankylässä ja Ylitorniossa. Valokuiturakentamisella tuodaan mahdollisuus 100Mbit/s laajakaistaliittymään palveluineen tuhansille asiakkaille. Samalla paranevat myös Lapin matkapuhelinyhteydet ja Soneran verkosta tulee entistäkin toimintavarmempi. Sonera on jo tähän asti ollut aktiivisin kuituliittymien rakentaja Lapissa haja-asutusalueilla ja osallistunut Lapin Laajakaista kaikille 2015 – hankkeeseen aktiivisemmin kuin mikään muu suomalainen operaattori.

Sonera odottaa tarjouskilpailun voittajien ratkeavan melko nopeasti. Sonera toivoo pääsevänsä aloittamaan verkon tarkemman suunnittelun ja urakoitsijoiden valinnan mahdollisimman nopeasti, jotta osa hankkeista ehdittäisiin toteuttaa vielä tänä vuonna. Näin ensimmäiset asiakkaat voisivat päästä käyttämään valokuituyhteyksiä vielä tämän vuoden puolella. Jos verkko toteutuu koko suunnitellussa laajuudessaan, uutta verkkoa rakennetaan Soneran toimesta noin 1800 kilometriä.

”Lapin hankkeet sijaitsevat maantieteellisesti laajalla alueella, mutta voimme hyödyntää omaa Suomen kattavinta runko- ja liityntäverkkoamme rakentamisen tukena”, kertoo johtaja Eila Rummukainen Sonerasta ja jatkaa: ”Voimme tarjota valokuituasiakkaillemme huippunopeita yhteyksiä ja uudenlaisia televisioelämyksiä Sonera Koti TV:n myötä. Uskomme, että asiakkaamme ottavat laajasti käyttöön näitä uusia palveluita Lapissa.”

Sonera on ennen Lapin hankkeita osallistunut aktiivisesti myös muihin Laajakaista kaikille –hankkeen kilpailutuksiin. Sonera on aiemmin voittanut Miehikkälän, Utsjoen, Äänekosken ja Laukaan laajakaistahankkeet. Laajakaista kaikille -hankkeen rahoituksesta tulee enintään 58 % valtiolta, vähintään 34 % Soneralta ja loput kunnilta.

Sonera huolehti viime vuonna siitä, että kaikki Lapin kuntakeskukset saivat varmistetut tietoliikenneyhteydet, jotka takaavat yhteyksien toimivuuden myös ensisijaisen yhteyden vikatilanteissa. Kiinteiden yhteyksien lisäksi Sonera rakentaa Lappiin kuukausittain uusia tukiasemia, jotka tuovat lisää kyliä, valta- ja kantateitä, tuntureita sekä vesistöalueita verkon piiriin tai parantavat taajamien olemassa olevan verkon kuuluvuutta. Vuonna 2011 Sonera rakensi Lappiin 260 uutta tukiasemaa. Lisäksi Sonera tarjoaa haja-asutusalueille satelliittiteknologiaa, jota muilla operaattoreilla ei ole tarjota.

Eila Rummukainen, johtaja, Sonera

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneran palveluksessa työskentelee 4 300 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi