Sonera tuonut uutta teknologiaa asiakkailleen ennätysnopeasti

Sonera on tuonut asiakkailleen viimeisen kahden vuoden aikana ennätysnopeasti uudet, toimintavarmemmat ja edullisemmat palvelut. Uuden verkkoteknologian ansiosta kotipuhelun hinta langattomalla tekniikalla toteutettuna on vain noin kymmenesosa entisestä. Kaiken kaikkiaan uudistuksen aikana noin 40 000 asiakasta on saanut uudet palvelut käyttöönsä ja puoli miljoonaa vanhentunutta puhelinpylvästä on poistettu.

”Uuden teknologian palvelut ovat toimintavarmempia ja nopeampia korjata. Vanhentunut pylväsverkko oli herkempi myrskyille, tykkylumelle ja vuodenaikojen vaihtelulle. Ilmajohtojen vikojen paikantaminen oli haastavaa ja korjausajat olivat kestoltaan tyypillisesti useista päivistä viikkoihin”, kertoo Soneran toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

Soneran vuonna 2008 aloittaman uudistuksen aikana on poistettu verkosta puoli miljoonaa vanhentunutta puhelinpylvästä ympäri Suomea. Pylväät on poistettu vanhentuneista verkoista ja kaikissa tapauksissa on varmistettu, että asiakkailla on toimivat langattomat yhteydet ennen purkutyön aloittamista. Lankaverkon pylväiden käyttöikä on noin 40 vuotta. Kaikkiaan käyttöikänsä päähän on parin seuraavan vuoden aikana tulossa vielä toiset puoli miljoonaa puhelinpylvästä ympäri Suomea. Soneran verkkoteknologian uudistaminen jatkuu näillä näkymin vuoteen 2014.

”Miljoonan vanhentuneen pylvään korvaaminen uusilla maksaisi noin 200 MEUR. Tällä samalla summalla olemme nyt voineet investoida tulevaisuuteen rakentamalla uutta valokuituverkkoa ja 3G-tukiasemia kattamaan Suomea”, Weckström kertoo.

Soneran 3G-verkko kattaa jo 95 % suomalaisista ja myös valokuituverkon saatavuus on maailman huippuluokkaa. Jo noin puoleen miljoonaan suomalaiseen kotitalouteen voi saada Soneran valokuidun, joka takaa luotettavan ja huippunopean kiinteän laajakaistayhteyden. Soneralla on myös paraikaa koekäytössä satelliittilaajakaista, joka takaa jopa 10 Mbit/s -laajakaistapalvelut yhä useammalle suomalaiselle – asuipa henkilö kaupungissa tai keskellä karuinta Suomea. Soneran tavoitteena on varmistaa asiakkailleen nyt ja tulevaisuudessa turvalliset yhteydet vastaamaan nykyaikaisen tietoyhteiskunnan vaatimuksia.

Juha-Pekka Weckström, toimitusjohtaja, TeliaSonera Finland

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Tatu Tuominen, viestintäjohtaja, TeliaSonera Finland

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com