• Sonera/

Sonera tuottaa valokuituverkon palvelut tuusulalaiselle valokuituosuuskunnalle

Osuuskunta Tuusulan valokuidut ja Sonera ovat sopineet osuuskunnan valokuituverkon aktiivilaitteiden suunnittelusta ja ylläpidosta sekä Soneran palveluiden tarjoamisesta verkossa. Hankkeen edetessä Sonera ja osuuskunta kehittävät valokuituverkon toimintamallia siten, että asiakas voi vapaasti valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa verkossa käyttää.

Osuuskunta Tuusulan valokuidut rakennuttaa Tuusulaan valokuituverkon, joka mahdollistaa Karjamaantien, Mustosentien, Vanhankylän koulun alueen ja Purolan asukkaille huippunopeat laajakaistayhteydet ja monipuoliset viihdepalvelut. Alueella on kaikkiaan noin 100 kotitaloutta, joista valtaosa on pientaloja. Tähän mennessä yli puolet alueen kiinteistöistä on tilannut valokuituliittymän.

”Kuituverkon runko on rakennettu ja liittymäkaapeleita asennetaan parhaillaan, osittain talkoovoimin. Alueen asukkaat ovat erittäin sitoutuneet hankkeeseen. Hankkeelle on haettu myös tukirahoitusta ELYltä ja EMO ry:ltä”, sanoo Osuuskunta Tuusulan valokuitujen puheenjohtaja Pasi Latva-Käyrä.

Verkon omistaa Osuuskunta Tuusulan valokuidut, joka myös vastaa sen ylläpidosta ja viankorjauksesta. Sonera suunnittelee verkon aktiivilaitteet, joita se myös ylläpitää. Tuusulan valokuituverkko liitetään Soneran runkoverkkoon ja asukkaille tarjotaan Soneran monipuoliset laajakaista- ja viihdepalvelut asiakaspalveluineen.

”Perustimme valokuituosuuskunnan vauhdittaaksemme nopeiden laajakaistayhteyksien saamista Tuusulaan. Hankkeemme keskeinen periaate on ollut tarjota valinnanvapaus palvelujen ostamisessa asukkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Sonera on kumppani, joka edistää aktiivisesti alueellisten kuituverkkojen rakentumista ja on valmis kehittämään avointa mallia”, Latva-Käyrä kertoo.

Avoin Kuitu -mallilla maksimoidaan pientaloalueen liittymätiheys

Sonera on jo pitkään tehnyt yhteistyötä alueellisten kuituverkko-osuuskuntien kanssa ja tarjonnut näille aloitteleville kuituverkko-operaattoreille osaamistaan niin tuotanto- kuin asiakasprosessienkin hoidossa.

”Tähän asti pienten kuituverkko-operaattoreiden verkoissa on ollut saatavilla lähinnä vain yhden operaattorin palvelut, mutta nyt Sonera kehittää yhteistyöhön mallia, jossa asiakas voi itse valita mitä palveluntarjoajia ja palveluja hän haluaa käyttää. Meillä on jo joitakin kuituverkkokumppaneita, joiden verkot on toteutettu avoimiksi ja tätä Avoin Kuitu -mallia kehitämme edelleen yhteistyössä Osuuskunta Tuusulan valokuitujen kanssa”, toteaa Soneran Avoin Kuitu -konseptista vastaava johtaja Tuomo Kokkila.

Avoin Kuitu -mallissa alueellisen valokuituverkon kustannukset ja sen kautta tarjotut palvelut on erotettu toisistaan. Usein verkon rakentajaksi perustetaan alueellinen osuuskunta, joka rakennuttaa ja omistaa paikallisen valokuituverkon. Malli on samankaltainen kuin sähkösopimuksissa, jossa sähkönsiirto ja sähkönkulutus on erotettu toisistaan: asiakas maksaa liittymisestä ja ylläpidosta paikallisen kuituverkon omistajalle ja palveluista itse valitsemalleen palveluntarjoajalle.

TeliaSoneralla on hyviä kokemuksia vastaavasta mallista Ruotsissa. Sen avulla pientaloalueen liittymätiheys on saatu maksimoitua ja kuituliittymän hinta alueen asukkaille mahdollisimman alhaiseksi.

www.tuusulanvalokuidut.fi
www.sonera.fi/avoinkuitu

Pasi Latva-Käyrä, puheenjohtaja, Osuuskunta Tuusulan valokuidut
Sähköposti: pasi@tele-tukku.fi

Tuomo Kokkila, johtaja, Avoin Kuitu -konsepti, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 54000 , communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.