Sonera vahvistaa Lemmenjoen kansallispuiston matkaviestinpalveluja

Sonera vahvistaa Lemmenjoen – Ivalonjoen alueen matkaviestinkuuluvuutta. Alueen matkailijoita ja asukkaita palvelemaan avattiin tänään uusi 3G-tukiasema Lisman kylään.

”Sonera tarjoaa Lapin alueella ylivoimaisesti parhaat tietoliikenneyhteydet. Tämän vuoden aikana Lappiin on rakennettu yhteensä 80 uutta tukiasemaa ja Sonera on ollut aktiivisin valokuituliittymien rakentaja Lapissa. Valokuiturakentamisella tuodaan mahdollisuus 100 Mbit/s laajakaistaliittymään palveluineen tuhansille asiakkaille. Samalla paranevat myös matkapuhelinyhteydet ja Soneran verkosta tulee entistäkin toimintavarmempi”, sanoo Soneran toimitusjohtaja Robert Andersson.

Soneran aito 4G toimii Lapissa jo viidellä alueella: Rovaniemellä, Kemissä, Levillä, Ylläksellä ja Saariselällä. 4G-verkon rakentamisen rinnalla Soneran 3G-verkkoa nopeutetaan ns. dual carrier-tekniikalla, jota jotkut operaattorit kutsuvat 4G:ksi. Verkon teoreettinen maksiminopeus on 42 Mbit/s. Korkeimmat 3G-nopeudet ovat käytettävissä jo kymmenellä paikkakunnalla Lapissa, mm. Kemissä, Kemijärvellä, Muoniossa, Pellossa, Rovaniemellä, Sodankylässä ja Torniossa.

Sonera on osallistunut 33 Laajakaista kaikille –hankkeeseen Lapin alueella, joista Simon, Sallan ja Utsjoen valokuiturakentamiset ovat jo valmiita. Kaiken kaikkiaan uutta valokuituverkkoa rakennetaan Soneran toimesta Lappiin noin 2 300 kilometriä. ”Hyödynnämme omaa Suomen kattavinta runko- ja liityntäverkkoamme rakentamisessa”, Andersson sanoo.

Tatu Tuominen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2011  lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 300 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi