Sonera yksi edelläkävijöistä konesalien jäähdytysteknologioiden käytössä

Sonera on jo pitkään pyrkinyt vähentämään normaalisti sähköllä tuotettavan jäähdytyksen osuutta konesaleissaan. Tästä hyvänä esimerkkinä on järvi- ja meriveden hyödyntäminen yhtenä tehokkaana vapaajäähdytyksen muotona jo kymmenen vuoden ajan. Lisäksi Helsingin Vallilan alueella Sonera on ottanut kiinteistöissään käyttöön kaukojäähdytystä vuodesta 2005 alkaen. Kapasiteetinnoususta huolimatta energiankäyttö on vähentynyt selvästi vajaassa kymmenessä vuodessa. Tietoja konesalien energiatehokkuuteen vaikuttavista tekijöistä on hyödynnetty tänään julkaistussa kansallisessa Energiatehokas konesali -oppaassa.

Soneran kiinteistöyksikönjohtaja Pasi Miettinen kertoo, että kiinteistöyksikön strategiassa ympäristöasiat ovat olleet jo pitkään yhtenä kulmakivenä. ”On ilo nähdä todellisia tuloksia infraan tehdyistä ympäristön suojelua tukevista valinnoista. Viilentämiseen, kuten kauko- ja vapaajäähdytykseen tehdyt investoinnit maksavat itsensä takaisin niin kustannuksien kuin ympäristövaikutusten kautta. Näen, että ympäristövastuullisuuteen panostaminen hyödyttää meitä kaikkia.”

”Esimerkiksi yhdessä Soneran konesalissa, jossa olemme käyttäneet vesijäähdytystä vuodesta 2004 alkaen, olemme vähentäneet sähkönkäyttöä 13 prosenttia vuositasolla 2010 verrattuna vuoteen 2003. Samaan aikaan kaukolämmön tarve on vähentynyt 31 prosenttia ja vedenkulutus on vähentynyt kaikkein huikeimmin, 96 prosenttia vuositasolla“, Pasi Miettinen sanoo. Tämän yhden konesalin käyttövähennyksiä voidaan verrata omakotitalon vuosikulutukseen – sähkön ja kaukolämmön kulutuksen vähentäminen vuositasolla on noin 700 omakotitalon vuosikulutuksen verran, eli noin 14 Gigawattituntia seitsemän vuoden aikana.

Vaikka Soneran asiakkailleen tuottamien tuotteiden ja palvelujen sähkön-, lämmön- ja vedenkulutus ovat pudonneet reilusti, samanaikaisesti tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen vaadittava kapasiteetti on kasvanut huimasti esimerkkikonesalissa. Esimerkkikonesaliin on myös vuosien aikana keskitetty runsaasti palvelimia ja virtualisointiastekin on ylittänyt jo 50 prosenttia.

Sonera mukana Motivan kansallisessa konesalihankkeessa

Motivan vetämässä kansallisessa Energiatehokas konesali -projektissa selvitettiin Suomessa sijaitsevien konesalien energiatehokkuuden nykytilaa ja mahdollisuuksia sen parantamiseen. Projekti käynnistyi syksyllä 2010 ja se päättyy tänään Kansallismuseossa järjestettävään seminaariin. Projektin tuloksena syntyi opas konesalien energiakatselmointiin sekä suosituksia seurannassa tarvittaviin energiatehokkuuden mittareihin. Samalla selvitettiin myös Suomen ilmaston tarjoamia energiatehokkaita ratkaisuja konesalien jäähdytykseen.

”Energiatehokas konesalihanke on tuonut lisäpuhtia myös yritysten sisäiseen keskusteluun nähdä konesalit liiketoimintojen ja kiinteistötoiminnan yhteisprojekteina”, kertoo Soneran edustajana konesalihankkeessa mukana ollut Site Manager Mikko Kinnunen.

________________________________________________________________

Pasi Miettinen, kiinteistöyksikönjohtaja, Sonera

Etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Siru Sihvonen, yritysvastuupäällikkö, TeliaSonera