Soneran 3G jokaisessa Suomen kunnassa

Koski TL:ssä juuri käyttöönotetun uuden tukiaseman myötä Soneralla on 3G-tukiasema jokaisessa Suomen kunnassa.

”Meistä on erittäin tärkeää, että olemme voineet tuoda verkkomme laajasti suomalaisten saataville. Olemme aina panostaneet matkaviestinverkkojen rakentamisessa koko Suomen palvelemiseen siitä lähtien, kun verkkoja alettiin rakentaa 1970-luvulla ja kun matkapuhelimet alkoivat yleistyä 1990-luvulla. Viimeisten kymmenen vuoden aikana kehitys on jälleen kiihtynyt matkaviestinnän ja internetin yhdistyessä samoissa laitteissa”, sanoo Soneran mobiilipalveluista vastaava johtaja Marek Hintze.

Suomen kattavin 3G-peitto

3G-verkko toimii vielä pitkään matkaviestinnän tiedonsiirron perusverkkona. Vuoden 2012 aikana Soneran 3G-verkon peitto laajenee käytännössä valtakunnalliseksi.

Soneran 3G toimii jo nyt kaikissa Suomen 336 kunnassa, ja se on pinta-alaltaan Suomen laajimmalle levinnyt 3G-verkko. Väestöpeitolla laskettuna Soneran matkaviestinverkot tarjoavat yhteyksiä noin 99,5 %:lle suomalaisista.

Soneran 3G-rakennusohjelmassa on tänä vuonna 1800 tukiasemaa, jotka laajentavat olemassa olevaa verkkoa ja lisäävät kuuluvuutta. Verkon nopeuden muutokset 16 Mbit/s nopeuteen aloitettiin talvella, ja merkittävä osuus verkosta on päivitetty korkeampaan nopeuteen kesän 2011 aikana.

Sonera avasi nopeaan internetkäyttöön tarkoitetun 4G-matkaviestinverkon loppuvuonna 2009 Turussa ja Helsingissä. Suomen nopein mobiiliverkko tarjoaa normaalitilanteessa 20–80 Mbit/s latausnopeuksia. Verkon laajennus- ja rakennusohjelmasta kerrotaan lisätietoja loppuvuoden aikana.

Suomessa oli vuoden 2010 lopussa vajaa 8,4 miljoonaa matkapuhelinliittymää. Suomen kuntien keskimääräinen pinta-ala on noin 575 km² (Maaninka ja Soini). Suomen suurin kunta on Inari 17 334 km², pienin Kauniainen 6 km².

Soneran matkaviestinverkkojen kuuluvuuskartta: www.sonera.fi/kuuluvuus

Sonera mobiilipalvelut, viestintä, Timo Saxen puh. 0400 787948

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi