Soneran 4G-verkko kattaa jo yli 95% suomalaisista – tarkista kotikatusi tilanne peittoaluekartastamme

Sonera on laajentanut tänä vuonna mittavasti 4G-verkkoaan koko Suomessa.

Sonera on uudistanut tänä vuonna laajasti nopeaa 4G-verkkoaan. Uusia tukiasemia on otettu käyttöön sekä kasvukeskuksissa kaupunkialueilla että harvemmin asutuilla alueilla viime vuonna käyttöönotetun 800 MHz:n taajuusalueen ansiosta.
”Soneran 4G-verkon alueella asuu nyt jo yli 95 prosenttia suomalaisista. 4G-verkon kovan rakennustahdin rinnalla päivitämme ja rakennamme myös 2G- ja 3G-verkkojamme”, kertoo Soneran verkoista vastaava johtaja Sami Siiki.

Suomen Yhteisverkon rakennustyö keskittyi tänä vuonna Pohjois-Suomeen, jossa Soneran asiakkaiden käytössä on Euroopan nykyaikaisinta tekniikkaa ja nopeimmat 4G-yhteydet. Yhteisverkon rakennustyö jatkuu ensi vuonna Itä-Suomessa.

Yhteisverkko on Soneran ja DNA:n ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa kattavammat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet myös haja-asutusalueille. Hankkeen ansiosta syrjäseutujen tietoliikenneyhteydet nopeutuvat monikymmenkertaisiksi.

Tarkista asuinalueellesi rakennettavat ja rakennetut tukiasemat kartalta

Verkon päivitykset ja uudet tukiasemat kiinnostavat suomalaisia. Sonera onkin uudistanut tänä syksynä peittoaluekarttaansa.

”Uusi peittoaluekartta mahdollistaa esimerkiksi oman kotikadun tai mökkipaikkakunnan yhteyksien tarkistamisen entistä selkeämmin. Uusi peittoaluekartta näyttää maantieteellisen peiton lisäksi myös rakennetut uudet tukiasemat sekä rakenteilla olevat tukiasemat jopa kuuden kuukauden päähän”, sanoo Siiki.

Soneran 4G-väestöpeitto on tämän vuoden lopussa jo yli 95 %. Vuoden 2013 taajuushuutokaupan jälkeen myönnetyn toimiluvan mukaan Soneran 4G-väestöpeittovaatimus on vuoden 2016 lopussa 95 % ja vuoden 2018 lopussa 99 %. Sonera on täyttänyt 4G-toimiluvan edellyttämän ensimmäisen väestöpeittovaatimuksen jo vuoden etuajassa.

Lisätietoja medialle:

Sami Siiki, verkoista vastaava johtaja, Sonera