Soneran asiakaspalveluyksiköiden muutosneuvottelut päätökseen

Tammikuussa käynnistyneet yt-neuvottelut Soneran asiakastoiminnoista vastaavissa yksiköissä on saatu päätökseen. Muutokset johtavat noin 125 tehtävän vähentymiseen. Lisäksi Sonera on sopinut kahden asiakaspalveluyksikön siirtymisestä Baronalle.

Yt-neuvotteluissa käsiteltiin Soneran kahden liiketoiminta-alueen asiakaspalveluyksiköiden yhdistämistä ja toimintamallin muutosta. Asiakaspalvelua, tilauksia, toimituksia ja laskutusta hoitavien yksiköiden yhdistämisellä tavoitellaan yhtenäisempää asiakkaiden palvelua ja tehokkaampaa toimintatapaa.

Päättyvien tehtävien ja organisaatioon avautuvien uusien tehtävien lopputulemana asiakaspalvelun organisaatiosta vähenee noin 125 tehtävää. Päättyvistä tehtävistä runsaat 80 vähenee työntekijöiden valittua vapaaehtoisen lähtöpaketin. Neuvottelujen alkaessa arvioitiin noin 135 tehtävää lakkaavan.

Sonera tiivistää yhteistyötä Baronan kanssa

Osana asiakaspalvelun toimintamallin muutosta Sonera on lisäksi solminut Baronan kanssa sopimuksen, jonka mukaan Soneran asiakaspalveluyksiköt Kuusamossa ja Lappeenrannassa siirtyvät Baronalle 1.4.2013. Yksiköiden mukana siirtyy noin 80 henkilöä Baronalle vanhoina työntekijöinä.

”Asiakaspalveluyksiköiden yhdistymisen myötä keskitämme toimintoja aikaisempaa harvempiin yksiköihin oppimisen, kehittymisen ja yhteisen toimintakulttuurin vahvistamiseksi.

Barona-yhteistyön ansiosta toiminta jatkuu Kuusamossa ja Lappeenrannassa, ja vahvistuvan kumppaniverkoston ansiosta pystymme entistä joustavammin vastaamaan asiakaspalvelun vaihteleviin kysyntätilanteisiin”, sanoo Soneran asiakaspalvelusta vastaava Jari Rapo.

Yt-neuvottelujen ja Barona-yhteistyön jälkeen Soneran Customer Operations-toiminto työllistää edelleen lähes 1 300 työntekijää.

Toimintamallin muutoksella Sonera tavoittelee yksinkertaisempaa, tehokkaampaa ja asiakaslähtöisempää toimintatapaa. Yhtiössä on nyt päättyneen neuvotteluprosessin lisäksi käynnissä matkaviestintä- ja laajakaistaliiketoiminnan globaalin teknologiayksikön muutosneuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 170 tehtävän päättymiseen. Joulu-maaliskuussa päättyneiden yt-neuvottelujen seurauksena Sonera on ilmoittanut nyt päättyneet neuvottelut mukaan lukien 216 työtehtävän päättymisestä.

Sonera, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tatu Tuominen, puh. 040 302 4020

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi