Soneran ja Ciscon tutkimus: Suomalaiset ruotsalaisia parempia ICT:n käytössä

Vanhat ajattelutavat ja ICT-strategian puute esteenä tuottavuushyötyjen irti saamiselle

Soneran ja Ciscon TNS Gallupilla teettämän Smart Company -tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset ja organisaatiot ovat ruotsalaisia selvästi edellä liikkuvan työn ja virtuaalisten kokousten sekä sosiaalisen median hyödyntämisessä. Tuottavuushyötyjä jarruttavat Suomessakin kuitenkin vanhat ajattelutavat. Julkinen sektori, pk-kenttä ja suurkaupunkien ulkopuolinen alue ovat muita jäljessä, vaikka tarve resurssien tehokkaalle ja rajat ylittävälle hyödyntämiselle on niissä erityisen suuri.

Ruotsalaiset pärjäsivät tutkimuksessa suomalaisia paremmin asiakkaiden palvelemisessa näille sopivalla tavalla ja sopivana aikana, sekä tiedon jakamisessa järjestelmistä.

Tutkimustuloksia sekä Soneran ja Ciscon johtopäätöksiä koskeva tiivistelmä (White Paper) on tämän tiedotteen liitteenä.

Kyselyyn vastanneista suomalaisista selvästi suurin osa uskoo ICT-ratkaisujen vaikuttavan positiivisesti organisaation toimintaan. Ratkaisujen hyödyntäminen organisaatioissa jää kuitenkin selvästi vähäisemmäksi. Visiot liikkuvasta työstä ja virtuaalisista kokouksista eivät nekään ole toteutuneet käytännössä. Vaikka suomalaisista vastanneista lähes kolme neljännestä (Suomi: 71%, Ruotsi: 45%) kokee organisaationsa tarjoavan mahdollisuuden liikkuvaan työskentelyyn, vain alle puolet (Suomi: 44%, Ruotsi: 38%) vastaajista kertoo työtovereidensa ottavan käyttöön uusia liikkuvuutta lisääviä työvälineitä. Niinikään työntekijöiden mahdollisuudet käyttää matkapuhelimella yrityksen sisäisiä järjestelmiä (Suomi: 19%, Ruotsi: 22%), tai nähdä toistensa läsnäolotiedot (Suomi 13%, Ruotsi 9%), ovat vähäiset. Virtuaalisia kokouksia sanoo käyttävänsä vain reilu kolmannes suomalaisista vastaajista (Suomi: 33-39%, Ruotsi: 20-27%), vaikka 60% heistä kokee niiden parantavan organisaation kannattavuutta.

”Suurimmalta osalta yrityksiä ja organisaatioita puuttuu kokonaisvaltainen ICT-strategia, siihen sopiva viestintäkulttuuri sekä henkilöstön ohjeistus välineiden käyttöön. ICT pitäisi kuitenkin nähdä organisaation toiminnan perustana ja hermoverkostona, joka vaikuttaa kaikkeen päivittäiseen toimintaan ja kommunikaatioon. Ihmisille on myös luotava motivaatio ja kyky käyttää tarjottuja välineitä oikein. Muutoin tuottavuushyödyt jäävät saamatta, ja tuottavuus voi jopa kärsiä”, sanoo Soneran Yritysmyynnistä vastaava johtaja Petri Niittymäki.

”Yritykset ja työntekijät ovat hyvin selvillä sekä kollaboraatiovälineiden tarjoomasta että niiden tuottavuushyödyistä, mutta päätöksenteko niiden hankkimiseksi ja käyttöönottamiseksi on Suomessa vielä valitettavan hidasta. Jotta emme jää muuta Eurooppaa jälkeen, meidän tulisi nostaa kollaboraatiovälineiden käyttöastetta nopealla tahdilla etenkin pk-sektorilla ja parantaa tuottavuutta. Teknologiset edellytykset liikkuvan työn tekemiseen aika- ja paikkariippumattomasti on jo olemassa, kyse on vain sitä, että tarjottua mahdollisuutta osataan hyödyntää”, sanoo Suomen Ciscon toimitusjohtaja Esa Korvenmaa.

Tutkimusraportti kokonaisuudessaan sekä aihetta koskevan verkkoinfon tallenne tulevat 6.9. saataville osoitteeseen http://qsb.webcast.fi/s/sonera/sonera_2011_0906_info/ . Tilaisuudessa nähdyn videoinsertin materiaali voidaan toimittaa erikseen halutussa formaatissa, myös Full HD-muoto saatavissa.

Smart Company -kysely toteutettiin viime toukokuussa ja siihen vastasi 1364 henkilöä. Ruotsissa vastaava TeliaSoneran ja Ciscon tutkimus tehtiin vuoden 2010 lopulla, ja siihen vastasi noin 6000 henkilöä.

Tutkimuksessa kysyttiin eri tyyppisten yritysten ja organisaatioiden päättäjiltä, asiantuntijoilta ja ICT:n käyttäjiltä, miten heidän organisaatiossaan hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiapalveluita osana yrityksen toimintaa. Kysymysten avulla tarkasteltiin viittä osa-aluetta: 1) miten organisaatio tarjoaa työntekijöilleen mahdollisuuden liikkuvaan työskentelyyn, 2) miten työntekijöillä on mahdollisuus hyödyntää virtuaalisia kokouksia, 3) miten organisaatio palvelee asiakkaitaan heille sopivalla tavalla ja sopivana ajankohtana, 4) miten työntekijöillä on mahdollisuus jakaa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tietoja yrityksen sisäisistä järjestelmistä, sekä 5) miten organisaatio hyödyntää sosiaalista mediaa vuoropuheluun asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja työntekijöiden kanssa. Tulosten perusteella määritettiin Smart Company –indeksi, joka kuvaa ICT:n hyödyntämistä mainituilla osa-alueilla välillä 0-100.

Lisätiedot:

Petri Niittymäki, johtaja, TeliaSonera Business Services Finland

petri.niittymaki (at) teliasonera.com, p. 040 302 3000

Mika Hyötyläinen, TeliaSonera Business Services Finland

mika.hyotylainen (at) teliasonera.com, p. 040 717 8807

Esa Korvenmaa, toimitusjohtaja, Suomen Cisco

esa.korvenmaa (at) cisco.com, p. 0400 709 990

Cisco Systems (NASDAQ: CSCO) on maailman johtava tietoverkkoratkaisujen toimittaja. Ciscon ratkaisuihin perustuvat tietoverkot mahdollistavat puheen, datan ja videokuvan turvallisen välittämisen ja jakamisen ajasta tai paikasta riippumatta. Ciscon kehittämät laitteet, ohjelmistot ja palvelut auttavat ihmisiä monipuolistamaan viestintäänsä ja vuorovaikutustaan tietoverkkojen välityksellä. Lisätietoa Ciscosta löytyy osoitteista http://newsroom.cisco.com ja suomeksi www.cisco.fi.

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi