Soneran laajakaista- ja tv-asiakasmäärä suurempi kuin koskaan ennen

Sonera on kääntänyt kiinteän verkon laajakaista-asiakasmääränsä uuteen nousuun. Yhtiöllä on nyt 494 000 laajakaista-asiakasta, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Vielä suurempi kasvupyrähdys on tapahtunut televisioasiakkaiden määrässä. Kahden viime vuoden aikana Sonera on tuplannut tv-asiakkaidensa määrän 368 000:een. Soneran menestys perustuu Suomen laajimpaan valokuituverkkoon, jota pitkin laadukas tv- ja videokuva välittyy asiakkaille parhaiten.

Soneralla on tällä hetkellä 494 000 kiinteän verkon laajakaista-asiakasta ja 368 000 tv-asiakasta, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin yhtiön historiassa. Vuoden 2012 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Sonera on säilyttänyt asemansa kiinteän laajakaistan markkinajohtajana.

”Kaksi vuotta sitten näytti siltä, että kiinteän verkon asiakasmäärän kasvu on pysähtynyt. Sen jälkeen trendi on kääntynyt nousuun. Asiakkaat tarvitsevat liikkuvaa kuvaa varten yhä suurempia laajakaistanopeuksia ja uuden sukupolven interaktiiviset televisiopalvelut kulkevat parhaiten koteihin valokuitua pitkin. Asiakaspoistumamme on ollut ennätysalhaalla viimeisten kuukausien aikana, koska valokuituasiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä palveluihinsa”, Soneran laajakaistaliiketoiminnasta vastaava johtaja Valdur Laid sanoo.

Soneran valokuitu käytössä Utsjoella asti

Soneran valokuituverkon rakentaminen lähti liikkeelle suurimmista kaupungeista, mutta valtion Laajakaista kaikille 2015 -hankkeen ansiosta sitä käytetään jo Utsjoella asti, missä asiakkaita liittyi verkkoon yli odotusten. Helmikuussa Sonera jätti tarjouksen 20 uudelle hankealueelle Kittilässä, Posiolla, Rovaniemellä, Kemijärvellä, Kolarissa, Muoniossa, Pellossa, Sodankylässä ja Ylitorniossa. Soneran valokuitu on saatavilla noin 500 000 talouteen.

”Sonera on suurista operaattoreista aktiivisimmin mukana Laajakaista kaikille 2015 -hankkeessa. Tavoitteenamme on varmistaa suomalaisille nyt ja tulevaisuudessa turvalliset yhteydet vastaamaan nykyaikaisen tietoyhteiskunnan vaatimuksia. Soneran investoinnit suomalaiseen tietoyhteiskuntaan ovat olleet lähes miljardi euroa viiden vuoden aikana 2007-2011. Tänä vuonna satsaukset jatkuvat, sillä kaistantarve kasvaa koko ajan, Laid jatkaa.

Soneran kiinteän verkon liittymäkehitys 2007-2012

Laajakaista:

Q1 2007: 427 000

Q1 2008: 483 000

Q1 2009: 472 000

Q1 2010: 458 000

Q1 2011: 470 000

Q1 2012: 494 000 (Elisa 488 500)

TV

Q1 2007: 176 000

Q1 2008: 177 000

Q1 2009: 175 000