Soneran laajakaista-asiakkaat vastaanottavat jo useammin sähköisen kuin paperisen laskun

Sähköisten laskujen osuus on noussut Soneran laajakaista-asiakkailla yli 50 prosenttiin. Suomessa sähköisiin kuluttajalaskuihin siirtyminen on ollut melko hidasta. Laajakaista-asiakkaat edustavat kuitenkin suurta ja nopeasti kasvavaa edelläkävijäryhmää, joka vauhdittaa paperilaskuista luopumista.

Itella Informationin selvitysten mukaan suomalaiset ovat ottaneet sähköiset kuluttajalaskut käyttöön hitaasti. Soneran laajakaista-asiakkaat ovat kuitenkin jo vuosien ajan edustaneet kärkijoukkoa sähköisiin laskuihin siirtymisessä. Jo viisi vuotta sitten neljännes heistä vastaanotti laskunsa sähköisesti ja nyt sähköisten laskujen osuus on kasvanut yli 50 prosenttiin. Soneran matkapuhelinasiakkaat ovat siirtyneet sähköiseen laskuun hieman hitaammin, mutta viime kuukausien aikana myös heidän sähköisten laskujen osuutensa on noussut ripeästi, noin prosentin kuukausivauhtia. Tällä hetkellä sähköisen matkapuhelinlaskun saa jo noin 20 prosenttia kuluttaja-asiakkaista.

”Sähköinen lasku on lähes 500 000 laajakaista-asiakkaallemme jo tavanomaisempi tapa vastaanottaa laskuja kuin paperilasku. Asiakkaat, joilla on käytössään sähköinen lasku, eivät halua enää vaihtaa takaisin paperiseen. Päinvastoin, kun laajakaista-asiakkaamme saavat laskunsa sähköisinä meiltä, he haluavat vaihtaa myös muut paperilaskunsa sähköisiin. Tämä edelläkävijäryhmä vauhdittaa suomalaisten kuluttajien siirtymistä sähköiseen laskuun”, Soneran laskutusjohtaja Hannu Savolainen ennustaa.

Samaan aikaan sähköisen laskun käyttöönottoon ajaa suomalaisen suoraveloituksen poistuminen käytöstä vuoden 2014 alussa. Finanssialan keskusliitto suositteleekin siirtymään e-laskuun ja uuteen suoramaksuun. Sonera on valmistautunut hyvin suoraveloituksen päättymiseen, mutta Finanssialan Keskusliiton ja Elinkeinoelämän Keskusliiton tekemän kyselyn mukaan 36 prosenttia yrityksistä ei ole vielä tehnyt lainkaan suunnitelmia suoraveloituksen päättymisen varalle.

Sonera on vuosien mittaan kannustanut kuluttajia sähköiseen laskuun siirtymisessä niin kepein kuin porkkanoinkin. Sähköisen laskun saa ilmaiseksi, mutta paperilaskusta peritään maksu. Sähköiseen laskuun siirtyville on myös tarjottu etuseteleitä ja lahjakortteja sekä järjestetty arvontoja.

”Ennen kaikkea sähköiseen laskuun kannustaa sen helppous, mutta myös ympäristövastuullisuus nostaa koko ajan päätään. Alkuun paperilaskun maksullisuus herätti vastarintaa, mutta nyt asiakkaistamme on jo luonnollista, että ottamalla vastaan sähköisen laskun he säästävät niin euroja kuin ympäristöäkin”, Savolainen sanoo.

Faktoja:

• Sonera on Suomen suurimpia laskuttajia. Yhtiö lähettää vuosittain noin 20 miljoonaa laskua.
  • Sonera on edelläkävijä sähköisessä laskutuksessa ja Suomen suurin sähköinen laskuttaja.
  • Sonera toi sähköpostilaskun asiakkailleen jo 2004 ja verkkolaskun yrityksille vuonna 2000.
  • Vuonna 2008 Sonera muutti kuluttajien laajakaistapaperilaskun maksulliseksi ja vuonna 2009 myös yritysten paperilaskuista alettiin periä maksua.
  • Vuonna 2011 Soneran yritysasiakkaiden sähköisten laskujen osuus ohitti paperilaskun ja vuonna 2012 myös kuluttajalaajakaista-asiakkaiden sähköisten laskujen määrä ohitti paperilaskujen määrän.
  • Soneran laskun voi vastaanottaa joko e-laskuna suoraan verkkopankkiin tai sähköpostilaskuna, mutta toki myös paperilaskuna.

Hannu Savolainen, laskutusjohtaja, Sonera

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2011  lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 300 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi