Soneran myydyimmät puhelimet 2015: iPhonet kärjessä

iPhonet hallitsivat kärkisijoja vuoden 2015 puhelinmyynnissä. 4G, mobiilinetti ja lisätarvikkeiden suosio kertovat suomalaisten panostuksesta mobiilitekniikkaan.

Apple iPhone oli edellisvuoden tapaan vuoden vetovoimaisin matkapuhelinmerkki Soneran myyntitilastojen perusteella. Vuoden myydyin puhelin oli iPhone 6, ja iPhonen kulloinkin uusin malli oli ykkönen vuoden kaikkina kuukausina. Applen asema vahvistui iPhone-valikoiman laajennuttua syksyllä, ja vastaavasti Microsoftin Lumia-mallisto oli poikkeuksellisen kapea uusien mallien ilmestyttyä vasta loppuvuodesta. Samsungilta listalle nousivat tasaisesti vuoden mittaan myyneet mallit, etunenässä Galaxy A3.

”Kun nostetaan katse yksittäisistä malleista pidempiin trendeihin, kertoo myydyimpien puhelinten lista vauhdikkaasta muutoksesta,. 4G:stä tuli varsin nopeasti matkapuhelinten perustekniikka ja puhelinten näytöt kasvoivat. Molemmat trendit liittyvät mobiilinetin jatkuvaan kasvuun. 4G-liikenne kasvoi Soneran verkossa viime vuonna noin 130 %, kun mobiilinetin käyttö painottui yhä enemmän 3G:stä 4G:hen”, arvioi Soneran laiteliiketoiminnasta vastaava Markku Saranpää.

Soneran vuoden 2015 myydyimmät puhelimet

1. Apple iPhone 6
  2. Apple iPhone 5S
  3. Apple iPhone 6S
  4. Samsung Galaxy A3
  5. Microsoft Lumia 640
  6. Samsung Galaxy J5
  7. Apple iPhone 6 Plus
  8. Samsung Galaxy Xcover 3
  9. Sony Xperia M4 Aqua
  10. Samsung Galaxy S6

Puhelinten keskihinta nousi vuonna 2015 suomalaisten suosiessa valmistajien premium-malleja. Samalla puhelimen ja liittymän kytkykauppa jäi yhä enemmän historiaan ja rahoitusmallit uudistuivat esimerkiksi Upgrade-mallilla, joka antaa asiakkaalle vaihtoehtoja ja joustoa puhelimen hankintaan. Vuosi oli hyvä myös lisätarvikkeiden, kuten kuulokkeiden ja laadukkaiden kaiuttimien, myynnille. Vuoden trendit kertovat siitä, että Suomi on edelleen mobiiliteetin kärkimaita ja suomalaiset haluavat panostaa mobiilitekniikkaan”, Saranpää jatkaa.

Soneran myydyimmät puhelimet joulukuussa (suluissa sijoitus marraskuussa)

1. (1.) Apple iPhone 6s
  2. (3.) Samsung Galaxy J5
  3. (4.) Apple iPhone 5s
  4. (2.) Microsoft Lumia 640
  5. ( - ) Samsung Galaxy A3
  6. (5.) Sony Xperia M5
  7. (10) Huawei Honor 7
  8. ( - ) Microsoft Lumia 550
  9. ( - ) Samsung Galaxy S5 Neo
  10. (8.) Samsung Galaxy Xcover 3

”Joulumyynti sujui loppuvuoden suosikkien merkeissä.Kampanjalaite Samsung Galaxy J5 ja hintaedusta uudempiin malleihin verrattuna nauttiva iPhone 5s ottivat mitalisijat syksyn ykköspuhelimen iPhone 6s:n takana. Huawein Honor on noussut hyvin keskihintaisten puhelinten sarjassa, ja uutuuksista Lumia 550 kiipesi listalle. Vuoden kestopärjääjistä Galaxy A3, Lumia 640 ja Xcover 3 myivät myös joulukuussa ”, sanoo Saranpää.

Markku Saranpää, Soneran laiteliiketoiminta
sähköposti: