Soneran toimistokorttelille myönnetty Gold-tason LEED-sertifikaatti

Soneran toimistokorttelille Helsingin Vallilassa on myönnetty Gold-tason LEED-sertifikaatti (Leadership in Energy and Environmental Design). Sertifikaatti myönnetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa useamman kiinteistön muodostamalle kokonaisuudelle. LEED-sertifikaatti myönnetään energiatehokkaille rakennuksille, joita ylläpidetään ja käytetään ympäristöarvojen mukaisesti.

Sonera on Suomen ensimmäinen teleoperaattori, jolle myönnetään Gold-tason sertifikaatti. ”Soneran tuotteet ja palvelut tukevat monin osin kestävää kehitystä vähentämällä matkustamisen tarvetta ja helpottamalla yhteyksien ylläpitoa. Haluamme toimia kestävän kehityksen edellyttämällä tavalla myös siinä, millaisissa tiloissa ja miten teemme töitä”, sanoo Soneran toimitusjohtaja Robert Andersson.

LEED-sertifioinnin yhteydessä on käyty läpi Vallilan toimistokorttelin toiminta kokonaisuudessaan energian- ja vedenkulutuksesta ilmastointiin, siivoukseen ja ylläpito- ja huoltoprosessien tarkistamiseen. Jokainen ilmanvaihtokone on käyty läpi ja säädetty energiatehokkaalle tasolle. Valaisimia on vaihdettu ja palveluntuottajien kanssa on varmistettu mm. siivousmateriaalien ympäristöystävällisyys. Osana LEEDiä Sonera on analysoinut työmatkaliikenteen aiheuttaman hiilijalanjäljen ja kannustanut julkisen liikenteen käyttöön. Henkilöstön tyytyväisyys työtiloihin on tutkittu ja muutoksia on tehty mm. akustisiin ratkaisuihin ja työpisteiden sijoitteluun niin, että luonnonvaloa on kaikille riittävästi.

Sonera on tehnyt pitkään määrätietoista työtä toimistojen ympäristöystävällisyyden ja henkilöstön työskentelyolosuhteiden parantamiseksi. Soneran pääkonttorille Vallilassa myönnettiin Green Office -merkki vuonna 2010. Kaikki Soneran hankkima sähkö on vesivoimaloissa tuotettua sähköä.

Sonera jatkaa työtään ympäristöystävällisempien toimistotilojen kehittämisessä. Soneran LEED-asiantuntijana projektissa toimi Newsec.

Pasi Miettinen, Kiinteistöjohtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Anna-Liisa Sarasoja, johtava asiantuntija, Newsec
sähköposti: etunimi.sukunimi@newsec.fi