Sonerassa tehty tarkastus Suomen Yhteisverkko Oy:n perustamiseen liittyen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on toimittanut tarkastuksen Sonerassa liittyen Dna Oy:n ja TeliaSonera Finland Oyj:n elokuussa julkistamaan verkkoyhteistyöhön. Yhtiöt kertoivat elokuussa sopineensa matkaviestinverkon yhteiskäytöstä Pohjois- ja Itä-Suomessa. Yhteisverkon rakentavan Soneran ja DNA:n yhteisyrityksen nimi on Suomen Yhteisverkko Oy.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston suorittaman tarkastuksen tarkoituksena on selvittää onko Dna Oy:n ja TeliaSonera Finland Oyj:n verkkoyhteistyössä noudatettu kilpailulainsäädäntöä. Tarkastus on osa normaalia kilpailuvalvontaa.

Sonera ja DNA kertoivat elokuussa perustavansa yhteisyrityksen radioverkkojen rakentamiseksi ja operoimiseksi Itä- ja Pohjois-Suomessa. Suomen Yhteisverkko Oy -niminen yhteisyritys rakentaa sopimuksen mukaan osapuolten yhteistä, 2G-, 3G- ja 4G-teknologioihin perustuvaa radioverkkoa ja operoi sitä. Yhtiö omistaa radioverkkolaitteet ja vuokraa mastoja ja tukiasemapaikkoja operaattoreilta tai kolmansilta osapuolilta. Yhteisyrityksen toiminnan odotetaan käynnistyvän vuoden 2015 alussa. Yhteisyritys on yhteisomistuksessa. Sonera omistaa siitä 51 % ja DNA 49 %.

Tatu Tuominen, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi