Sopimuskiista ei vaaranna telepalveluiden toimivuutta Kuopion seudulla

Sonera (TeliaSonera Finland Oyj) kiistää julkisuudessa esiintyneet epäilyt, että yhtiöllä olisi ollut Kuopion seudulla tietoliikenneongelmia, jotka olisivat vaarantaneet kansalaisten turvallisuutta. Sonera on sitoutunut toimittamaan kaikki siltä ostetut palvelut palvelusopimusten mukaisesti. Tälläkin hetkellä Soneran toimittamat palvelut toimivat sopimusten edellyttämällä tavalla.

Sonera voitti viime syksynä Kuopion hankintatoimen järjestämän tarjouskilpailun, jossa telepalveluiden alueellinen toimittaja vaihtui. Puitesopimuksen lisäksi on tehty 36 erillistä palvelusopimusta alueen kunnille ja yhteisöille. Sopimusten mukaiset toimitukset aloitettiin vuoden 2010 alussa. Palvelujen siirto Soneran vastuulle on tapahtunut hankkeen kokoon nähden normaalisti. Maaliskuun 30. päivänä Kuopion hankintatoimi ilmoitti purkavansa puitesopimuksen. Soneran tulkinnan mukaan puitesopimuksen purku oli aiheeton. Sonera katsoo, että tehdyt palvelusopimukset tulee purkaa erikseen kunkin sopimuksen osalta. Soneran tulkinnan mukaan palvelusopimukset ovat edelleen voimassa ja yhtiö toimittaa niissä sovitut palvelut sopimusehtojen mukaisesti. Mikäli palvelusopimukset puretaan, yhtiö aloittaa välittömästi numeroiden siirrot, mutta varautuu samalla tarvittaessa puolustamaan oikeuksiaan perusteettomista sopimusten puruista. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antaa: Viestintäjohtaja Ahti Martikainen, Sonera puh 040 302 4500 Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com