Suomalainen viihtyy kotona ja odottaa television kehittyvän

Tuoreen tutkimuksen mukaan koti on suomalaisten viihtymisen keskipiste. Soneran teettämän tutkimuksen vastaajista 87 prosenttia kertoo viihtyvänsä erittäin hyvin kotonaan. Viihde-elektroniikan rooli kotioloissa on keskeinen etenkin miehillä. Tärkeimmiksi kodin teknisiksi välineiksi jokaisessa ikäluokassa ja molemmilla sukupuolilla ovat nousseet tietokone ja internet. Internetin vahvistunut asema näkyy myös televisioon kohdistuvissa toiveissa. Elokuvien vuokraaminen television kautta kiinnostaa ihmisiä jo maksutelevisiopalveluita enemmän.

Kun suomalaisilta kysyttiin, missä paikassa he viihtyvät parhaiten, koti nousi selväksi ykköseksi. Suomalaisista 87 prosenttia viihtyy erittäin hyvin kotonaan. Kotona viihtymistä lisäävistä teknisistä välineistä tärkeimmäksi ovat nousseet tietokone ja internet, joita pitävät erittäin tai melko tärkeinä 87 prosenttia ihmisistä. Seuraavaksi tärkeimpiä välineitä ovat puhelin (74 %) ja televisio (72 %).

Internetin vahvistunut asema näkyy myös televisioon kohdistuvissa toiveissa. Tutkimuksen mukaan suomalaiset toivovat, että televisioon upotetaan monia tietokoneen ja internetin ominaisuuksia. Televisiolta kaivataan muun muassa mahdollisuutta vuokrata elokuvia suoraan tv-ruudusta, tallentaa tv-ohjelmia ja surffailla internetissä. Television lisäpalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan, koska ne tuovat aktiivisille katsojille lisää vaihtoehtoja ja joustavuutta.

”Tutkimus osoittaa selvästi, että ihmiset toivovat uudenlaisia tapoja käyttää televisiotaan ja internetin käyttötottumukset ovat vaikuttaneet myös toiveisiin television ominaisuuksista. Me haluamme olla mukana kehittämässä tätä uudenlaista kotona viihtymisen maailmaa. Kolme miljoonaa suomalaisista voi jo saada Koti TV -palvelumme ja päästä nauttimaan Suomen suurimmasta videovuokraamosta, kattavista maksutelevisiopalveluista ja kahdeksan miljoonan kappaleen musiikkipalvelusta Spotifysta omalla kotisohvallaan, yhdessä perheen kanssa”, kertoo Soneran kuluttajalaajakaistapalveluista vastaava johtaja Jussi Salminen.

Elokuvien vuokraaminen kiinnostaa jo maksutelevisiopalveluita enemmän

Television katselu on muuttunut viime vuosina myös muulla tavoin entistä aktiivisemmaksi. Yhä harvempi katsoo televisiota suunnittelematta itse mitä katsoo, eli esimerkiksi vain perheenjäsenten seurana. Tutkimuksen mukaan elokuvien vuokraaminen tv-ruudusta kiinnostaa asiakkaita jo maksutelevisiopalveluita enemmän. Vastaajista 28 prosenttia on kiinnostunut vuokraamaan elokuvia suoraan televisiosta ja 22 prosenttia on kiinnostunut maksutelevisiopalveluista.

Tutkimuksen mukaan viihde-elektroniikan hankkimisesta ja laitteiden huoltamisesta vastaavat suomalaisperheissä edelleen useimmiten miehet. Television katsomisesta pariskunnat päättävät kuitenkin yleensä yhdessä. Vastaajista 45 prosenttia kertoo päätösten olevan koko perheen yhteisiä.

Kiire näyttää tunkeutuneen myös moniin koteihin. Vastaajista vajaa kolmasosa toteaa, että kiire aiheuttaa heille kotioloissa harmia erittäin paljon (7 %) tai melko paljon (23 %). Muita suurimpia harminaiheuttajia ovat kodin epäsiisteys, väsymys ja riitely. Työasiat eivät ole harmituslistan kärjessä. Työt harmittavat kotona erittäin tai melko paljon joka kymmenettä suomalaista.

Suomalaisten mielestä hyvä keittiö on kotona viihtymisen tärkein elementti. Sekä miehet että naiset arvioivat, että hyvä keittiö edesauttaa kaikista eniten kotona viihtymistä. Miesten mielestä keittiön jälkeen viihdyttävimpinä kodin osa-alueina ovat viihde-elektroniikka ja rentoutumiseen sopiva sohva. Naisilla taas keittiötä seuraavat kodin siivottavuus ja hyvät säilytystilat.

Tulokset ilmenevät Soneran tuoreesta Koti ja TV -tutkimuksesta, joka avaa kuvan suomalaiskodeista, viihtymisen elementeistä ja teknologian merkityksestä arkeen. Laaja valtakunnallinen tutkimus paljastaa, miten kodeissa tällä hetkellä yhdistyvät perhearvot ja teknologia ja miten sukupuolten ja eri ikäryhmien väliset erot näkyvät kodin arjessa. Tutkimus teetettiin TNS Gallupilla, ja siihen vastasi lähes 4 500 suomalaista. Soneran Koti ja TV –tutkimuksen tuloksiin voi tutustua internetissä: www.sonera.fi/koti&tv-tutkimus2010

Jussi Salminen, johtaja, kuluttajalaajakaistaliiketoiminta
Puh: 040 834 5818
sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com, Poimintoja tutkimuksesta myös liitteenä viestin alla.

www.sonera.fi/koti&tv-tutkimus2010

www.sonera.fi/kotitv

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi