Suomalaisilta vaikuttajilta selkeä viesti: Suomi muutoksen edessä

​Millä eväillä Suomi pärjää tai häviää globaalissa palvelutaloudessa? Mikä on suurin epäonnistumisemme? Miten pelastamme kilpailukykymme ja taloutemme uudelle kasvu-uralle? Miten parannamme työhyvinvointia? Suomalaisen yhteiskunnan, koulutuksen, politiikan ja yrityselämän keskeiset vaikuttajat porautuvat muutoksen ytimeen ja ruotivat pidäkkeettä elinkeinoelämän ja julkisen sektorin tilaa ja tulevaisuutta Soneran tuoreessa kirjassa Uuskasvua ymmärtämässä - kutsu kestävään tuottavuuteen.

20.10. julkaistavaan kirjaan on haastateltu 12 suomalaisen yhteiskunnan eri alojen vaikuttajaa ja tutkijaa: Olli-Pekka Kallasvuo, Jorma Eloranta, Mikael Jungner, Henna Virkkunen, Juha Siltala, Matti Lehti, Mikko Kosonen, Antti Tanskanen, Pentti Malaska, Olli Martikainen, Marja-Liisa Viherä ja Esko Kilpi. Kirjan lopussa esitellään Aalto-yliopiston tuore tutkimus, joka käsittelee muutosjohtamisen merkitystä viestintäteknologian omaksumisessa uuden tuottavuuden luomiseen.

”Kauas tuottavuus karkaa”

Vaikka teknologia kehittyy edelleen huimaavaa vauhtia, tuottavuutemme ei ole oleellisesti kasvanut kehityksen siivellä. Tuottavuus, työhyvinvointi ja luonnonvarat ovat laskussa. Yhteiskuntaa ravistelee työn rakennemuutos. Lainauksia kirjasta:

"Suomi sai tietoliikennesektorin esiinmarssin ansiosta kymmenen vuotta lisäaikaa perinteisen teollisuusyhteiskunnan jatkumiselle. Tämä paradigma on nyt kuitenkin vääjäämättä loppusuoralla tuotannollisen työn siirtyessä muualle. Tarvitsemme kipeästi uutta kasvua ja uusia toimintamalleja." (Yliasiamies Mikko Kosonen, Sitra)

”Tietoyhteiskunnasta on puhuttu ainakin kymmenen vuotta, mutta keskustelu on jäänyt teoretisoinnin tasolle, eikä Suomi ole vieläkään muuttunut aidoksi tietoyhteiskunnaksi. Tietoyhteiskuntahanke on Suomen suurimpia epäonnistumisia 2000-luvulla.” (ministeri, taloustieteen tohtori Antti Tanskanen)

"Tietotekniikan palveluiden tuottavuuskehitys on 15 viime vuoden aikana jäänyt selvästi jälkeen elektroniikasta ja metalliteollisuudesta. Eikö tämä ole erikoista, kun ajatellaan, että tietoliikenne ja tietotekniikka ovat tämän nykyisen ajan moottoreita?" (Professori Olli Martikainen, Etla)

”Hirveän monen yrityksen tietotekniikkaratkaisu on lähinnä hintamielessä kilpailutettujen, keskenään yhteen sopimattomien palvelujen tilkkutäkki, jossa käytettävyys on sitä luokkaa, että ihmiset tekevät asioita mieluummin vaikka kirjoituskoneella. Ja organisaation toimintatavat ovat sen mukaiset.” (SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner)

Kirja julkaistaan Soneran yritysasiakastilaisuudessa Marina Congress Centerissä 20.10. Kirjan kirjoittajista ovat haastateltavissa noin kello 17.20 alkaen tutkija Mika Hyötyläinen Sonerasta sekä professori Olli Martikainen ETLA:sta. Lisätietoa kirjasta sekä sen verkkoversio löytyvät osoitteesta www.sonera.fi/uuskasvu. Teoksen haastattelut ovat nähtävissä myös www.itnyt.fi – artikkelipalvelun sivuilla. Painettua teosta myy Helsingin Akateeminen kirjakauppa.

”Kirja on keskustelunavaus Suomen tulevaisuuden kilpailukyvyn turvaamisesta. Tietotekniikkainvestointien onnistumisella on valtava merkitys suomalaisten yritysten ja yhteisöjen tulevaisuuden menestymiseen, mutta pelkät investoinnit eivät automaattisesti kasvata tuottavuutta. Toimintatapojen muutos on varmistettava johtamisella, koulutuksella ja seurannalla, jotta investoinneista saadaan kaikki hyödyt irti, sanoo Soneran Yritysmyynnistä vastaava johtaja Petri Niittymäki.

Mika Hyötyläinen, Customer Insight, TeliaSonera Finland
Puh. +358 (0)40 7178 807
sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Petri Niittymäki, Johtaja, TeliaSonera Business Services Finland