• Sonera/

Tänä jouluna suomalaiset katsovat yhä enemmän teräväpiirtoelokuvia videokirjastoista

Tänä jouluna DVD-tallenteiden myynti ja vuokraus jatkaa laskuaan, sillä uutuuselokuvat katsotaan yhä useammin suoraan video- ja ohjelmakirjastoista. Sonera tarjoaa yli kolmelle miljoonalle suomalaiselle ennätysvalikoiman teräväpiirtoista sisältöä: 23 HD-kanavaa ja 60 HD-elokuvaa. Sonera Koti TV:ssä on markkinoiden laajin elokuva- ja ohjelmatarjonta, joka täyttää niin lasten kuin aikuistenkin katselutoiveet joululomien aikaan. Uutuusvideoita ei tarvitse enää kääriä lahjapakettiin, vaan esimerkiksi lasten suosikkielokuvat, kuten Autot 2 ja Kung Fu Panda 2, voi katsella Soneran videovuokraamosta kaukosäätimen nappia painamalla.

Joulun aikaan suomalaisten television ja videoiden katsomistottumukset ovat selkeästi muuttumassa uusien katsojavalintaisuutta lisäävien televisiopalvelujen myötä. Suomen elokuvasäätiön vuosikatsausten mukaan DVD-tallenteiden myynti ja vuokraus on laskenut jo vuosina 2009 ja 2010. Tämä trendi jatkuu. Samaan aikaan Soneran video- ja ohjelmakirjastojen sekä tallennuspalvelujen käyttö on kasvanut vuodessa yli seitsemänkertaiseksi. Soneran Koti TV -palvelu on saatavilla yli kolmen miljoonan suomalaisen kotiin. Soneralla on markkinoiden laajin elokuva- ja ohjelmatarjonta, joka sisältää yli 100 televisiokanavaa ja 3000 vuokravideota.

Teräväpiirtoelokuvat joulun 2011 trendi

Viestintäviraston markkinakatsauksen mukaan toukokuussa jo 44 prosentilla suomalaisista kotitalouksista oli teräväpiirtotelevisio. Jouluun mennessä teräväpiirtotelevisioiden määrä suomalaiskodeissa kasvaa edelleen ja sitä kautta myös teräväpiirtoisen sisällön katselu on voimakkaassa kasvussa.

Sonera tarjoaa tänä jouluna ennennäkemättömän valikoiman teräväpiirtoista sisältöä helposti ja vaivattomasti. Soneran Koti TV:ssä HD-sisällön katseluun ei tarvita mitään ylimääräisiä kortteja, sillä koko sisältö on kaukosäätimen napin takana. HD-elokuvia on Soneran videovuokraamossa kaikkiaan noin 60 ja Sonera Koti TV tarjoaa 23 HD-kanavaa. Soneran Koti TV -asiakkaat voivat katsella joululoman ajan 21.12.2011–11.1.2012 valikoituja HD-elokuvia kahden euron hintaan. Mukana valikoimassa on mm. teräväpiirtoinen versio suosikkielokuvasta Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä.

”Uskomme, että tästä tulee kaikkien aikojen HD-joulu. Teräväpiirtoiselle sisällölle on yhä kasvava kysyntä ja nyt sitä alkaa olla tarjolla runsain mitoin. Tästä tulee myös vapaavalintaisen televisiosisällön joulu. Ihmiset valitsevat yhä enemmän mitä katsovat ja milloin katsovat. Toki joulurauhanjulistus ja muut perinteiset jouluohjelmat keräävät varmasti yhä katsojia, mutta erityisesti DVD-levyjen myynti on väistämättä kääntymässä laskuun. Tarjolle on tullut helpompia ja huokeampia vaihtoehtoja”, Soneran televisiopalveluista vastaava johtaja Jussi Salminen toteaa.

Lasten kanavapaketin ja vuokraelokuvien suosio kasvussa

Sonera on koonnut lapsille oman kanavapaketin, johon kuuluu Disney Channel, Disney XD, Playhouse Disney, MTV3 Juniori, Nickelodeon, Boomerang ja Cartoon Network -kanavat. Joukossa on runsas valikoima suomeksi puhuttuja tai suomeksi tekstitettyjä lastenohjelmia ja -elokuvia sekä myös englanninkielistä lasten tv-viihdettä. Lisäksi Lastenpaketin tilanneet Soneran Koti TV -asiakkaat saavat veloituksetta käyttöönsä Disneyn ohjelmakirjaston, josta voi valita satoja ohjelmia katsottavaksi milloin haluaa, muun muassa kaikki Disneyn kanavien edellisen viikon ohjelmat.

”Tämä palvelu jos mikä helpottaa lapsiperheen arkea ja rauhoittaa juhlapyhiä. Jos päivän suosikkiohjelma jäi katsomatta, voi lapsen kanssa katsella takautuvasti viikon aikana näytettyjä ohjelmia. Monelle lapsiperheelle on myös suuri helpotus kun enää ei tarvitse kävellä kauppaan jokaisen uutuusvideon perässä eikä lattialta tarvitse kerätä kasaa naarmuuntuneita DVD-levyjä”, Salminen sanoo.

Lastenelokuvien suosio on kasvanut Soneran videovuokraamossa ja marraskuussa kymmenen katsotuimman joukossa oli jopa kolme lastenelokuvauutuutta: Autot 2, Harry Potter ja kuoleman varjelukset osa 2 sekä Kung Fu Panda 2.

Marraskuun katsotuimmat videot Sonera Koti TV:n videovuokraamossa

1. Rare Exports A Christmas Tale
  2. Bad Teacher
  3. Autot 2