Television ajansiirto suomalaisten lapsiperheiden suosiossa

Laajakaistatelevisiopalveluiden vahvuutena ovat monipuoliset on demand –palvelut*. Toukokuussa ajansiirto ja ohjelmakirjastopalveluiden käyttö oli huipussaan, kun ohjelmakäynnistyksiä kertyi yli 500 000 kuukaudessa. Suomalaiset lapsiperheet käyttävät ohjelmakirjastoja erityisen aktiivisesti. Vuokratuimpia elokuvia Soneran videovuokraamossa toukokuussa olivat kotimaiset Juoppohullun päiväkirja ja Rakkauden rasvaprosentti.

Soneran uunituoreen Koti ja TV -tutkimuksen* mukaan ajansiirto-ominaisuuden käyttö Suomessa on kasvanut vuodessa kuusi prosenttiyksikköä (9 % à 15 %). Erityisen suurta kasvu on ollut 35 - 44 -vuotiaiden suomalaisten keskuudessa – heistä jo lähes neljännes (2012: 10 % à 2013: 24 %) katselee tv-sisältöjä alkuperäisen esitysajan jälkeen itselle sopivampaan aikaan. Sonera Viihteen asiakkaat ovat omaksuneet on demand –katselun ensimmäisten joukossa. Jo puolet heistä käyttää ajansiirto-, videovuokraus-, ja ohjelmakirjastopalveluita.

”35 - 44-vuotiaat lapsiperheiden vanhemmat ovat omaksuneet ajansiirron hyödyt ensimmäisten joukossa. Päivällä näissä perheissä katsotaan lastenohjelmia ja illalla lasten mentyä nukkumaan, vanhemmat käynnistävät suosikkisarjansa tai –elokuvansa tai palaavat päivän urheiluottelun huippuhetkiin. Sonera Viihde -palvelussa eniten käytetyt ohjelmakirjastot ovat Disney Junior ja C More Total”, kertoo Soneran kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen.

Toukokuussa Sonera Viihteen ohjelmakirjastosta tehtiin ensimmäistä kertaa yli puoli miljoonaa ohjelmakäynnistystä (huhtikuu: 400 000). ”Nousua selittää se, että toimme asiakkaillemme ajansiirto-toiminnon ja ohjelmakirjaston yhteistyössä MTV3 Totalin kanssa juuri jääkiekon MM-kisojen alla. Kymmenen suosituimman ohjelmakirjaston joukosta löytyy neljä uutta MTV3:n ohjelmakirjastoa, jotka sisältävät lastenohjelmia ja urheilua” sanoo Jussi Salminen.

Suosituimmat ohjelmakirjastot toukokuussa 2013 (Sonera Viihde)

1 Disney Junior
2 C More Total
3 Katsomo
4 MTV3 Juniori
5 HBO
6 MTV3 MAX Sport 1 HD
7 MTV3 MAX HD
8 Viasat Film
9 Nickelodeon
10 MTV2 MAX Sport 2 HD

Vuokratuimmat elokuvat toukokuussa 2013 (Sonera Viihde videovuokraamo)

1 Juoppohullun päiväkirja
2 Rakkauden rasvaprosentti
3 Jack Reacher: Tappajan jäljillä
4 Piin elämä
5 Django Unchained
6 Hobitti: Odottamaton matka
7 Killing Them Softly
8 Bond - Skyfall
9 Viisi legendaa
10 The Possession

Sonera tuo kelausmahdollisuuden ja ohjelmakirjaston MTV3 Total asiakkaille

*on demand –palvelut, kuten videovuokraamot ja ohjelmakirjastot, mahdollistavat elokuvien ja ohjelmien katsomisen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Ohjelmakirjastoihin pääsy on maksullinen tai ilmainen. Jotkin ohjelmayhtiöt tarjoavat kanavapaketin tilaajille ilmaisia ohjelmakirjastoja. Edellytyksenä on kanavapaketin tilaaminen. Ajansiirtopalvelu (Catch Up) on televisio-ohjelmien automaattinen tallennuspalvelu. Ajansiirron avulla voi aloittaa palvelun piiriin kuuluvan tv-ohjelman katselun alusta, vaikka ohjelma olisi jo alkanut.

*Soneran Koti ja TV -tutkimus toteutettiin keväällä 2013 kolmannen kerran ja tulokset julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin kesäkuussa. Tutkimus teetettiin Taloustutkimuksella, ja siihen vastasi yli 2 700 suomalaista.

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajaliiketoiminta

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi