Tietoturvadramatiikkaa maailmalla – Suomessa ja Soneralla puhtaimmat verkot

Vuosi 2011 toi tietoturvauhkien rintamalle maailmanlaajuisesti merkittäviä ilmiöitä kuten tietomurtoja ja kohdistettuja hyökkäyksiä, joissa käytettiin hyväksi inhimillisten toimintatapojen ja prosessikäytäntöjen pettämistä. Yrityskäytön muutosta kuvaa, että jo 20% työntekijöiden nettisurffailusta kohdistuu sosiaaliseen mediaan. OECD:n vuoden 2010 raportin ja Microsoftin vuoden 2011 Security Intelligence Raportin mukaan Suomessa on liikkeellä vähemmän haittaohjelmia tietokoneissa kuin missään muualla maailmassa. Viestintäviraston haittaohjelmatilaston mukaan puhtaimpia ovat Soneran verkot.

Vuonna 2011 tietotekniikkaympäristön nopea muutos jatkui ja maailmalla nähtiin entistä merkittävämpiä tietomurtoja ja hyökkäyksiä.

- Sosiaalinen media, yksityiskäytön leviäminen työpaikoille sekä pirstaloituneet sovellus- ja päätelaiteympäristöt ovat nostaneet ihmisen yritysten keskeisimmäksi tietoturvariskiksi, sanoo TeliaSoneran Laajakaistaliiketoiminnan yritystuotehallinnasta vastaava Thomas Johansson.

- Verkkojen, mobiililaitteiden ja tietovirtojen suojaukseen on sinänsä tarjolla toimivia teknisiä ratkaisuja. Vaikeammin hallittava ja kasvava riski on kuitenkin käyttäjien tietämättömyys ja varomattomuus – tietoturvattomat toimintatavat – joita vastaan tulee aktiivisesti taistella niin yksityis- kuin työkäyttäjien keskuudessa, Johansson sanoo.

- Entistä keskeisemmäksi nousee hyvien tietoturvakäytäntöjen luominen yrityksiin. Tietoturvasta vastaavien tulee tehdä selkeitä linjanvetoja siitä, mikä on sallittua ja mikä ei, sekä miten työntekijöiden ja kuluttajien yksityisyys suojataan. Soneran palveluilla on useita kansainvälisiä tietoturvasertifiointeja, joten pystymme vastaamaan asiakkaiden tiukempiinkin tietoturvavaatimuksiin, hän lisää.

Soneralla maailman puhtaimman maan puhtaimmat verkot

OECD:n vuoden 2010 raportin ja Microsoftin vuoden 2011 Security Intelligence Reportin mukaan Suomessa on liikkeellä vähemmän haittaohjelmia tietokoneissa kuin missään muualla maailmassa. Viestintäviraston haittaohjelmatilaston mukaan puhtaimpia ovat Soneran verkot. Soneran verkoissa liikkuu haittaohjelmia vain noin 8 % Soneran markkinaosuuden ollessa yli 30 %, eli Soneran verkot ovat noin neljä kertaa puhtaampia erilaisista haittaohjelmista kuin muiden suomalaisten operaattoreiden verkot.

Soneran erinomainen tulos tulee pitkän ja aktiivisen työn tuloksena.

- Havaitsemme puolet häiriöistä itse ja puolet saamme tietoomme ulkoiselta taholta kuten Cert-Fi:ltä, jonka kanssa meillä on erinomainen yhteistyö. Saastuneet koneet poistetaan nopeasti verkosta, jotta ne eivät ehdi aiheuttaa suurta vahinkoa. Näissä tapauksissa tiedotamme asiakkaita heti. Yhtään liittymää ei kuitenkaan suljeta eikä asiakasta hälytetä ilman, että asiantuntija on analysoinut tapauksen”, kertoo tietoturva-asiantuntija Arttu Lehmuskallio Sonerasta.

Uhkat mahdollisuuksiksi: Hallittu Mobiliteetti älypuhelimissa ja tableteissa

Soneran viime syksynä tekemän, runsaat tuhat yritys- ja julkisasiakasta kattaneen haastattelututkimuksen mukaan sekä yrityksiä että julkista sektoria kiinnostavat jopa pilvipalveluita enemmän mobiililaitteiden hallittu käyttö, tietoturva sekä etäneuvottelut. Erityisesti julkissektorilla kärkeen nousee mobiiliympäristön tietotuvallinen kokonaisratkaisu verkosta aina sovellus- ja laitetasolle, Soneran termein Hallittu Mobiliteetti.

- Hallittu Mobiliteetti yhdessä selkeiden pelisääntöjen ja tietoturvakäytäntöjen kanssa on paras tapa vähentää laitteiden omapäisestä käytöstä ja käyttötavoista koituvia riskejä, ja saada uhkat muutettua mahdollisuuksiksi, sanoo johtaja Tito Toivola Soneran Matkapuhelinyksiköstä.

- Mobiilius ja päätelaitteiden hyvä käytettävyys lisäävät työskentelyn joustavuutta ja mielekkyyttä, mikä puolestaan tehostaa välineiden käyttöä ja lisää työn tuottavuutta, hän huomauttaa.

Hallittu Mobiliteetti on Soneran tarjoama kustannustehokas kokonaispalvelu, joka vähentää mobiililaitteiden hallinnasta koituvaa yrityksen IT-osaston työtä.

Thomas Johansson, johtaja, yritystuotehallinta, TeliaSonera Broadband Services

sähköposti: thomas.j.johansson (at) teliasonera.com, p. +46-70-6718142

Tapio Ranta, osastopäällikkö, yritysten tietoturvapalvelut, TeliaSonera Broadband Services Finland, sähköposti: tapio.ranta (at) teliasonera.com, p. 040-5048606

Arttu Lehmuskallio, turvallisuuspäällikkö, CSIRT, TeliaSonera Group IT