Trenditutkimus: hupi ja hyöty vauhdittavat älypuhelinten käyttöä

Viihde- ja hyötypalvelut ovat tasavahvasti älypuhelinten käyttäjien suosiossa. Soneran tuoreen trenditutkimuksen mukaan noin 45 % vastaajista käyttää matkapuhelintaan enimmäkseen hyötypalveluihin ja samansuuruinen osuus lähinnä viihdepalveluihin.

Soneran Trendikyselyn mukaan suomalaisissa älypuhelinten käyttäjissä on yhtä lailla viihde- kuin hyötypalveluidenkin käyttäjiä. Sosiaalinen media, musiikki ja liikkuva kuva ovat tärkeimpiä viihdesovelluksia, kun hyötykäytössä painottuvat mm. sähköpostin seuraaminen ja aikataulut.

Hupia ja hyötyä liikkeellä ollessa

43 prosenttia vastaajista sanoo käyttävänsä älypuhelinta pääasiassa viihdepalveluihin, ja etupäässä hyötypalveluja käyttävien osuus on samansuuruinen. Alun perin puheluita varten kehitetty laite, matkapuhelin, on vain 12 prosentille käyttäjistä ensisijaisesti puheluiden ja tekstiviestien lähettämistä varten.

- Kuten myös matkapuhelinten kasvavat surffausmäärät kertovat, ovat edistyneemmät älypuhelimet tuoneet mobiili-internetin palvelut osaksi suomalaisten arkea. Laitteiden monipuolisuuden ansiosta jokainen löytää omat suosikkinsa palveluista: toisille tieto ja hyötypalvelut ovat etusijalla, toisille älypuhelin on ennen kaikkea arjen viihdyttäjä, sanoo kuluttajaliiketoiminnan johtaja Juha Koivuniemi Soneran matkaviestintäpalveluista.

Viihde tärkeämpää naisille

Naisilla korostui viihdepalveluiden käyttö miehiin verrattuna. Naisista 55 % käyttää puhelintaan enimmäkseen viihdepalveluihin, kun miehillä osuus on 40 %. Lisäksi suurempi osuus naisista (18 %) vastasi käyttävänsä puhelinta ensisijaisesti puheluihin ja tekstiviesteihin, kun miehistä peruskäyttäjiä oli 10 %.

Kuten olettaa saattaa, nuorilla vastaajilla korostui voimakkaammin viihdekäyttö vanhempien vastaajien kallistuessa hyötypalveluihin.

Navigointi, paikannuspalvelut ja asiointi yleistyvät

Älypuhelinkäyttäjät ovat valmiita erilaisten hyötypalveluiden käyttöön ja asiointiin puhelimellaan. Kolmannes haluaa käyttää matkapuhelintaan pankkipalveluihin ja julkishallinnon e-palveluihin, ja 23 % voisi maksaa kaupassa puhelimen avulla. Uusista palvelualueista vastaajia kiinnostivat eniten tunnistautuminen ja maksaminen.

Paikannukseen perustuva navigointi ja karttapalvelut kuuluvat oletusarvoisesti älypuhelimeen; yli 60 % vastaajista käytti ja kolmannes haluaisi käyttää paikannuspalveluita puhelimellaan. Vastaajista 55 % sanoi kirjautuvansa paikkoihin paikannusta hyödyntäviä palveluita (Foursquare, Facebook Places) käyttäen.

Liikkuva kuva tuli puhelimiin

Älypuhelinten myötä myös liikkuva kuva on tullut puhelimiin. 70 % Trends-vastaajista katsoi tv-ohjelmia tai videoita puhelimellaan. Kolmannes käyttäjistä koki tarvitsevansa nopeampaa yhteyttä katsoessaan liikkuvaa kuvaa puhelimella ollessaan liikkeessä, joskin tärkeimpänä yhteysnopeus koettiin kotona langatonta yhteyttä käytettäessä.

Mikä on Sonera Trends?
Sonera on aiempina vuosina julkaissut ajankohtaisia trendiennusteita ja -analyysejä trendiraporteissa. Vuonna 2011 käyttöönotetun kansainvälisen Trends-mobiilisovelluksen avulla yhtiö voi tehdä raporteista entistäkin ajantasaisempia. Trends-sovellus on työkalu jatkuvaan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa ja samalla tapa tutkia televiestintäalan muuttuvia trendejä. Sonera Trends tuottaa hyödyllisiä ja ajantasaisia trendianalyysejä ympäri vuoden neljään pääteemaan perustuvien kyselytutkimusten sekä lukuisten pienempien kyselyiden avulla.

Trends-sovelluksen voi ladata Android,- iPhone- ja Symbian-laitteisiin. Trends-tutkimukseen voi osallistua myös internetissä. Trends on ilmainen ja vapaasti saatavilla.

TeliaSoneran Trends-sovellus on käytössä 12 Euroopan ja Aasian maassa. Eri markkinoilla toteutettavat kyselytutkimukset tarjoavat kiinnostavan tavan vertailla televiestintäalan trendien kehitystä eri puolilla maailmaa. Ensimmäiseen Sonera Trends-tutkimukseen osallistui noin 1 000 vastaajaa.

Uusin Trends-kysely julkaistaan palvelussa lähipäivinä. Lisätietoja ja tuloksia Sonera Trends-tutkimuksesta: www.sonera.fi/trends

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi

Avainsanat: