Turkuun uusi vaihtoehto kaapelitelevisioon

​Sonera avaa kilpailun Turun kaapelitelevisiomarkkinoilla tuomalla kiinteistöasiakkaille uuden vaihtoehdon hankkia kaapelitelevisiopalvelut. Soneran kaapeli-tv perustuu yhtiön omaan valokuituverkkoon, minkä ansiosta kaapelitelevisiopalvelut tulevat välittömästi kymmenien tuhansien uusien kuluttajien saataville. Soneran kaapeli-tv:n kokonaistarjonta on noin 120 tv-kanavaa, joista 13 on HD- eli teräväpiirtokanavia. Soneran tavoitteena on saada nopeasti 10 %:n markkinaosuus Turun kaapelitelevisiomarkkinasta.

Sonera aloitti valokuidun välityksellä jaettavan kaapeli-tv-palvelun viime syksynä pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa ja laajensi keväällä tarjonnan Jyväskylään. Kilpailun avautuminen kaapelitelevisiomarkkinoilla on otettu kiinnostuneesti vastaan ja tähän mennessä sadat kiinteistöt ovat pyytäneet tarjouksen Soneralta. Soneralla on jo sopimukset kaapelitelevisiopalveluiden välittämisestä valokuidulla yli  30 000  huoneistoon. Suurimmat yksittäiset asiakkaat ovat HOAS (Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö) pääkaupunkiseudulla ja YH-Yhtymä Länsi Tampereella. HOASin 16000 asukasta kytkettiin palvelun piiriin helmikuussa.

Sonera on tällä hetkellä Suomen johtava nopeiden laajakaistayhteyksien tarjoaja ja tilaajamäärillä mitattuna Suomen neljänneksi suurin kaapelitelevisio-operaattori. Soneran televisioasiakkaiden määrä lähestyy 200 000:n asiakkaan rajaa. Sonera tarjoaa kaapelitelevisiopalveluita jo noin 70 paikkakunnalla Suomessa. Yhtiön strategiana on jatkaa kuituinvestointeja vahvistaakseen markkinajohtajuutta nopeissa laajakaistayhteyksissä ja päästäkseen valtakunnalliseksi markkinajohtajaksi ei-antennivälitteisessä televisiotoiminnassa.

Tavoitteena 10 %:n markkinaosuus
Soneran kaapelitelevisiotoiminnasta vastaavan johtaja Esko Korkalon mukaan Soneran valokuituverkkoon on kytketty Turussa yli 35 000 kotitaloutta. ”Lisäksi Soneran olemassa olevan valokuituverkon välittömässä läheisyydessä on tuhansia kotitalouksia, joiden liittäminen verkkoon tapahtuu kysynnän mukaan” Korkalo sanoo. Korkalon mukaan Sonera lähtee kaapelitelevisiokisaan laadukkaalla tarjonnalla ja houkuttelevalla hinnoittelulla. ”Uskomme, että pystymme tarjoamaan palvelua taloyhtiöille jopa 50 % nykyistä hintatasoa edullisemmin, mikä on jo merkittävä etu taloyhtiöiden kannalta.”

Kun taloyhtiö päättää ottaa Soneran kaapelitelevision, peruspalveluna on saatavissa kaikkiaan 20 tv-kanavaa. Näistä yksi on HD-kanava. Asukkaat voivat valita lisäkanavia monipuolisista kanavapaketeista tai vaikkapa yksittäin kanava kerrallaan. Esimerkiksi laajimman 48 kanavan paketin kuukausimaksu on 24,90 euroa. Kaikkiaan asukkailla on valittavanaan yli 120 kanavan erittäin kattava valikoima tv-kanavia.  Asukkaiden ei tarvitse hankkia uusia digiboxeja, vaan kaapelitaloudessa aikaisemmin käytössä olleet laitteet toimivat myös jatkossa.

Valokuituverkkoon perustuva kaapelitelevisio on tulevaisuuden vaihtoehto, sillä sen avulla pystytään tarjoamaan perinteisten televisiopalveluiden lisäksi myös tulevaisuuden tv-palvelut ilman huolta kapasiteetin riittävyydestä. Uutena tv-palveluna Sonera on tuonut markkinoille mm. URHOtv Total -palvelun, jossa Soneran asiakkaalle tarjotaan kaikki jääkiekon SM-liigan ja jalkapallon Veikkausliigan pääsarjakierrosten ottelut suorana kotitelevisioon. Lisäksi palvelu tarjoaa lentopalloa, koripalloa ja moottoriurheilua – enemmän livesporttia kuin mikään muu kanava.

Sonera on investoinut nopeisiin valokuituyhteyksiin viime vuosina satoja miljoonia euroja. Sonera pystyy tarjoamaan tänä päivänä 100 Mb/s:n kiinteän laajakaistan jo 430 000 kotitalouteen Suomessa. Tänä vuonna kuitusaatavuus laajenee noin 150 000:een uuteen kotitalouteen.

_____________________________________________
Lisätietoja lehdistölle antaa:

Soneran kaapelitelevisiopalveluiden myyntijohtaja Esko Korkalo, puh, 0400 404 087
Aluejohtaja Kimmo Sulin, puh. 040 3022021
etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Yhtiön palvelut yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille Sonera luo kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän- ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa. www.teliasonera.fi