Tutkimus: Harva suomalainen valvoo kotiaan teknisesti – palohälytinkin puuttuu viidennekseltä

Soneran teettämän Kodin turvakyselyn mukaan harva suomalainen valvoo kotiaan teknisten laitteiden ja palvelujen avulla. Kyselyn tulosten mukaan tärkein kodin turvallisuutta lisäävä laite on palohälytin. Se kuitenkin puuttuu yli 20 prosentilta vastaajista. Myös muut turvallisuuden kannalta tärkeiksi koetut laitteet ja palvelut puuttuvat monesta suomalaisesta kodista.

Soneran Kodin turvakyselyyn vastanneet suomalaiset kokevat palohälyttimen (90% vastaajista) tärkeimmäksi kodin turvallisuutta lisääväksi laitteeksi. Toiseksi eniten turvallisuuden tunnetta lisää turvalukko (70%) ja kolmanneksi eniten vesivahinkohälytys (67%). Lisäksi vartiointiliikkeeseen viestin lähettävä murtohälytin (66%) sekä kännykkään lähetettävä hälytysviesti (62%) koettiin tärkeiksi turvallisuutta lisääviksi palveluiksi.

Kyselytutkimusten tuloksien mukaan tärkeimmät turvallisuutta lisäävät palvelut ja laitteet puuttuvat monesta kodista. Esimerkiksi palohälytin puuttuu yli 20 prosentilta vastaajista (78% käytössä). Turvalukon omistaa vain noin 28 prosenttia vastaajista ja vesivahinkohälytystä käyttää vain noin neljä prosenttia. Murtohälytintä käyttää noin kahdeksan prosenttia ja hälytysviestiä noin neljä prosenttia vastaajista.

Tutkimus osoittaa, että ovisilmä, turvalukko ja turvaketju ovat yleisempiä kerrostaloissa kuin pientaloissa kun taas pientaloissa käytetään jo enemmän erilaisia digitaalisia kodin turva- ja hallintapalveluita kuten murtohälyttimiä, liiketunnistimia sekä lämpötilan- ja energiankulutuksen seuranta- ja hallintapalveluita”, sanoo Sonera Vahti -palvelusta vastaava Business Manager Ossi Nurmiainen.

Uusi Sonera Vahti -palvelu muuntuu käyttäjän tarpeisiin

Sonera tarjoaa kuluttajille kodin turvallisuutta ja seurantaa Sonera Vahti -palvelun muodossa. Vahti on tänä syksynä lanseerattu monipuolinen kodin turvallisuuden, energiankulutuksen ja lämpötilan seuranta- ja ohjauspalvelu. Se toimii kameravalvonnan ja hälytyspalvelun avulla.

Sonera Vahti -palvelu sisältää keskusyksikön sekä joukon muita laitteita, jotka ovat valittavissa käyttäjän tarpeen mukaan. Oman Sonera Vahti -palvelun voi räätälöidä juuri omaan käyttöön sopivaksi valitsemalla siihen vapaasti erilaisia laitteita ja ominaisuuksia, kuten kameran, liiketunnistimen, ovi- ja ikkunatunnistimen, kauko-ohjaimen, palovaroittimen, älypistokkeen ja energiankulutuksen seurantalaitteen.

Sonera Vahti -palvelun avulla kodin valvonta on käyttäjän omissa käsissä. Palvelun asiakas pääsee verkko- ja mobiilisivujen kautta seuraamaan kodin tapahtumia reaaliajassa ja ohjailemaan palvelun ominaisuuksia etänä. Jos kodissa tapahtuu jotakin odottamatonta, palvelun käyttäjä saa hälytyksen kännykkään. Palvelun voi ostaa verkosta tai Sonera Kaupasta ja laitteet toimitetaan suoraan kotiin. Palvelu on ensi vaiheessa myynnissä Soneran kiinteän verkon laajakaista-asiakkaille.

Tiedot käyvät ilmi Soneran teettämästä Kodin turvakyselystä. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka huolestuneita suomalaiset ovat kotinsa turvallisuudesta, mitä kodin turvallisuutta lisääviä palveluja suomalaiset käyttävät ja kuinka paljon nämä palvelut lisäävät kodin turvallisuutta. Tutkimus toteutettiin 4.-8.10.2013 ja siihen vastasi yhteensä tuhat ihmistä. Tutkimuksen toteutti M3 Research Oy.

Lisätiedot: Ossi Nurmiainen, Business Manager, 0400604125

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi