Tutkimus: Kännykän räplääminen kokouksessa ei olekaan aina huono tapa

Soneran teettämän tietotyöläisten tapoja kartoittavan tutkimuksen mukaan tietotyöläisillä on tunnistettava joukko erilaisia työhön liittyviä toimintatapoja. Työyhteisön kannalta osa tavoista on hyväksyttäviä, osa huonoja ja osa huonomaineisia. Yksi huonoa mainetta kantava tapa on oman teknisen laitteen käyttäminen kokouksissa.

Soneran teettämän ja Turun yliopistossa toteutetun Knowledge Worker’s Habits -tutkimuksen mukaan tietotyöläisten tavat eivät ole pelkästään huonoja tai hyviä. Esimerkiksi älypuhelimen tai tietokoneen käyttämistä kokouksissa Facebookin selaamiseen tai sähköpostien lähettämiseen pidetään huonona tapana, jolla viestitään, että käsiteltävä aihe on pitkäveteinen ja ikävystyttävä.

Tutkimuksen mukaan kännykän räplääminen voi kuitenkin toimia tietotyöläiselle piristymiskeinona. Lisäksi tietotyöläiset käyttävät omia laitteitaan nimenomaan niinä hetkinä, kun heidän keskittymistään ei varsinaisesti tarvita.

Henkinen laiskuus ruotuun väkisin pakottamalla

Soneran teettämä tutkimus määrittelee tietotyöläisen informaatiokeskeistä työtä tekeväksi yksilöksi, jota parhaimmillaan innostaa ja motivoi oppiminen itsessään. Turun yliopiston tutkimusryhmä haastatteli tutkimusta varten yhteensä 15 tietotyöläistä. Haastattelujen perusteella tutkimusryhmä löysi kolmenlaisia tietotyöläisten tapoja; hyviä, huonoja ja huonoa mainetta kantavia.

Yksi tietotyöläisten hyvistä tavoista on herättää väkisin oma kiinnostus aluksi tylsältä tuntuvaan aiheeseen tai työtehtävään. Pakottamalla itsensä tutkimaan näennäisesti epäkiinnostavaa aihetta tietotyöläinen yleensä kiinnostuu aiheesta. Pakottamisen avulla tietotyöläinen pystyy hallitsemaan omaa henkistä laiskuuttaan. Yksi tutkimuksessa esiin tulleista huonoista tavoista on jatkuva huomion herpaantuminen erilaisten häiriöiden seurauksena. Kun tietotyöläinen joutuu siirtämään huomiotaan jatkuvasti asiasta toiseen, työtehtävät eivät edisty ja tehtävistä yhä suurempi osa jää tekemättä.

Kooste tietotyöläisten tavoista:

Hyvät tavat

1. Avoin maailmankuva
  2. Mielenkiinnon herättäminen pakottamalla
  3. Kritiikin kääntäminen voimavaraksi
  4. Avoin puhuminen huolista
  5. Päivittäminen ja uuden omaksuminen

Huonot tavat

1. Mikrojohtaminen
  2. Huomion poukkoileminen
  3. Teknologian vähättely

Huonomaineiset tavat

1. Kiireelliset asiat ennen tärkeitä
  2. Laitteiden kanssa touhuaminen

Tutkimuksessa eriteltiin kaikkiaan 21 eri toimintatapaa, jotka toistuvat useammalla tietotyön tekijällä. Kukin näistä tavoista on alun perin ollut käyttäjälleen tietoinen valinta. Kun tapa on osoittautunut toistuvasti hyödylliseksi, se on muuntunut jatkuvaan käyttöön ilman erillistä tiedostettua päätöstä.

Tutkimus on osa Soneran tutkimusohjelmaa, jossa etsitään tietotyön tuottavuuden kehittämiseen muitakin näkökulmia kuin suoraviivaiset taloudelliset tehokkuusmittarit. Työyhteisön toimintatapojen tutkimuksen lisäksi seuraavan tuottavuusloikan mahdollistavien palvelujen rakentaminen tarvitsee lisää ymmärrystä tietotyöläisen ja hänen läheistensä henkilökohtaisista motivaatiotekijöistä, tavoista ja tottumuksista.

Jari Manninen, Sonera, p. 0400 873366, jari.manninen@teliasonera.com
Antti Tuomisto, lehtori, Turun yliopisto, Work Informatics, p. 040 737 1533, antti.tuomisto@utu.fi

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi