Tutkimus: Lähes puolet katsoo televisiota myös kannettavalla

TV:n katselussa suurin muutos katselulaitteiden lisääntymisessä.

Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan tekniset laitteet ovat aiempaa tärkeämpiä kotona viihtymiselle: TV tekee kotona olemisesta kivaa. Soneran toista kertaa teettämän tutkimuksen mukaan television merkitys kotona viihtymiselle on kahdessa vuodessa kasvanut eniten, 10 prosenttiyksikköä. Television katselussa eri välineillä on tapahtunut huikea muutos, jo 43 prosenttia katsoo TV-sisältöjä kannettavalla tietokoneella. Yli puolet suomalaisista on kiinnostuneita erityisesti omaa arkea helpottavista lisäpalveluista, kuten ohjelmakirjasto- ja ajansiirtopalveluista.

Viihde-elektroniikan merkitys kodissa viihtymiselle on kasvanut selvästi edellisestä, vuonna 2010 toteutetusta tutkimuksesta. Kotona viihtymisen TOP3-laitteita ovat edelleen tietokone ja internet 90 % (+ 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2010), televisio 82 % (+ 10) ja puhelin 81 % (+7). TOP3-laitteista erityisesti television merkitys on noussut tärkeästä vahvasti erittäin tärkeäksi: vastaajista peräti 47 prosenttia pitää televisiota kotona erittäin tärkeänä (2010: 31 %, +16).

Tulokset ilmenevät Soneran toista kertaa teettämästä Koti ja TV -tutkimuksesta, joka avaa kuvan suomalaiskodeista, viihtymisen elementeistä ja teknologian merkityksestä arkeen. Laaja valtakunnallinen tutkimus paljastaa miten kodeissa näkyy mediakäytön muuttuva rytmi, TV-sisältöjen katsominen eri välineillä ja TV:n rooli eri ikäisille. Tutkimus teetettiin TNS Gallupilla ja siihen vastasi yli 2 000 suomalaista.

Televisio vahvasti olohuoneen valtias – lisää katselulaitteita levittäytyy eri puolille kotia

Samalla, kun kotiin on tullut lisää erilaisia laitteita, television merkitys olohuoneen valtiaana on entistäkin vankempi. Tutkimuksen mukaan 91 prosenttia katsoo televisiota olohuoneessa. Myös kodin muissa tiloissa katsotaan televisiota: 40 % katsoo televisiota makuuhuoneessa, 16 % työhuoneessa ja 12 % keittiössä. Erilliset TV-huoneet ovat käytännössä kadonneet, vain joka kymmenes katsoo televisiota TV-huoneessa.

Varsinaisessa television katselussa on kuitenkin tapahtunut suuri muutos. Vaikka yhdeksän kymmenestä (92 %) katsoo edelleen televisiota TV-laitteella lähetysaikaan, jo 57 % katsoo ohjelmia tallennettuina, 43 % kannettavalla tietokoneella, 26 % pöytätietokoneella ja 4 % tabletilla tai matkapuhelimella. Nuorista miehistä 15 % katsoo tv-ohjelmia jo tabletilla tai matkapuhelimella.

”Mediakäytön muuttuva rytmi on tuonut suomalaiskoteihin lisää laitteita: kannettavat, matkapuhelimen ja tabletin”, sanoo TNS Gallupin tutkimusjohtaja Tiitta Vaulos. ”Olohuoneessa auki olevan television lisäksi perheenjäsenillä voi olla samanaikaisesti useita muitakin laitteita auki eri puolilla kotia. Kotoilu-trendissä olemme huippulukemissa ja tutkimus osoittaa selvästi, että erilaisten laitteiden lisääntyminen sekä entistä laajempi sisältötarjonta näyttää vaikuttavan kodissa viihtymiseen myönteisesti.”

Lisäpalvelut koukuttavat: suomalaiset yhä aktiivisempia median käyttäjiä

Oman ajankäytön hallintaa ja arkea helpottavat TV:n lisäpalvelut kiinnostavat kuluttajia. Lisäpalveluista eniten kiinnostavat ohjelmakirjasto (59 %), ajansiirto (54 %), mahdollisuus käyttää televisiota internetinä (44 %), etätallennus (43 %) ja elokuvavuokraus suoraan televisiosta (40 %). Vähiten tällä hetkellä kiinnostaa musiikin kuuntelu ja tallennus lisäpalveluna (73 %:a ei kiinnosta), maksukanavien tilaus suoraan televisiosta (69 %) ja omien videoiden ja kuvien arkistointi (66 %).

”Suomalaisista on tullut entistä aktiivisempia median käyttäjiä, jotka haluavat katsoa itse valitsemiaan TV-ohjelmia silloin kuin heille parhaiten sopii. On demand -katselu koukuttaa yhä enemmän katsojia. Interaktiivinen laajakaista-TV mullistaa TV:n katselun samaan tapaan kuin internet mullisti tietokoneen käytön”, Soneran kuluttajalaajakaista- ja tv-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen. ”Laajakaista-TV -asiakkaiden määrä on kasvussa koko ajan ja ne, jotka sitä käyttävät, käyttävät entistä aktiivisemmin. Laajakaista-TV on seuraavan sukupolven TV-ratkaisu, joka nykytahdilla tulee kolmessa vuodessa ohittamaan maanpäällisen ja kaapeli-TV käyttäjien määrän.”

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajalaajakaistaliiketoiminta

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Tiitta Vaulos, tutkimusjohtaja, TNS Gallup

Puh: 050 572 7859