Tutkimus: Mobiililaitteet ja uudet palvelut muuttavat tv-katselua ‒ vain reilu kolmasosa pitää tiukasti kiinni perinteisestä televisiosta

Suomalaiset katsovat tv-sisältöjä yhä monipuolisemmin eri laitteiden välityksellä. Soneran tuoreen Koti ja TV -tutkimuksen mukaan älypuhelimet, tabletit ja monipuolistuvat tv-palvelut muuttavat jatkuvasti tv-sisältöjen katselua kodeissa.  Tv-palveluista ollaan myös entistä valmiimpia maksamaan: jo lähes puolessa suomalaiskodeista katsotaan maksullisia tv-sisältöjä.

Soneran neljättä kertaa teettämä Koti ja TV -tutkimus kertoo, että langaton netti ja mobiililaitteet ovat yhä tärkeämpiä kotona viihtymisen kannalta. Kun internet ja perinteinen televisio asetettiin tutkimuksessa vastakkain, 62 % suomalaisista ei luopuisi internetistä, ja perinteisestä televisiosta pitää kiinni vain 38 %. Erot ikäluokkien välillä ovat huikeat; 18‒24 -vuotiaista ainoastaan 18 % pitää televisiota internetiä tärkeämpänä, kun yli 54-vuotiaissa vastaava luku on vielä niukasti yli 50 %.

Mobiliteettiin liittyvät välineet ovat yhä tärkeämpiä. Älypuhelimien ja tablettien merkitys kotona on vuodessa lähes tuplaantunut: älypuhelimia erittäin tärkeinä piti 32 % (2013: 18 %) ja tabletteja 16 % (2013: 7 %) kotona viihtymisen kannalta.

TV-katselu muuttuu mobiiliksi

TV-sisältöjen katsominen muuttuu, kun ohjelmien tallentaminen viihde- tai nettitelevisiopalveluihin ja maksuttomien ja maksullisten ohjelmakirjastojen käyttö lisääntyy. Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta katsoo tv-sisältöjä netin kautta, ja yhä useammin näitä sisältöjä katsotaan mobiililaitteilla, jolloin katselusta tulee ajasta ja paikasta riippumatonta.

Television merkitys sellaisena sen kun sen vielä 10 vuotta sitten pääasiallisesti mielsimme, eli katsotaan televisiovastaanottimesta tv-ohjelmia silloin kun ne lähetetään, pienenee edelleen vanhimpien ikäluokkien jarruttaessa osaltaan vielä kehitystä, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose.

Suorissa lähetyksissä perinteinen televisio on toki edelleen vahvoilla. Lähes yhdeksän kymmenestä (89 %) suomalaisesta katsoo vähintään viikoittain suoria lähetyksiä perinteisellä televisiolla. Kannettavalla tietokoneella suoria lähetyksiä katsoo jo 16 %.

Tabletista tullut kodin tv-katselulaite

Tabletti löytyy tutkimuksen mukaan jo lähes joka toisesta suomalaisesta kodista (46 %). Suurimmat muutokset tv-sisältöjen katsomistottumuksissa liittyvät tabletteihin: viimeisten 12 kk aikana 14 % kaikista suomalaisista ja 19 % lapsiperheitä edustavista vastaajista on alkanut katsoa tv-ohjelmia tabletilla. Kodin lisäksi tablettia käytetään mm. lomanviettopaikoissa ja hotelleissa.

Neljäsosa (26 %) katsoo jo suoria lähetyksiä ja 28 % tallenteita tabletilla (2013: 21 %). Kodin ulkopuolella tv-ohjelmia katsotaan myös älypuhelimella. Älypuhelinten rooli tv:n katselussa on vahvin odotustiloissa (20 %), julkisissa tiloissa (18 %) ja liikennevälineissä (16 %), joissa katsominen on tyypillisesti lyhytkestoista.

Tv-sisältöjä katsellaan yhä enemmän tableteilla ja älypuhelimella, mikä vie television katselun kaikkialle. Samalla katselu on aikaisempaa pirstaloituneempaa ja lyhytkestoisempaa. Kotona mobiililaitteet kuljettavat tv:n katselun eri tiloihin, myös ulos ulko-ovesta esimerkiksi parvekkeelle ja pihalle, sanoo Soneran kuluttajaliiketoiminnan johtaja Jussi Salminen.

Valmius maksaa tv-palveluista kasvaa vauhdilla

Suomalaisista 74 % katsoo tv-sisältöjä netin kautta (esim. Yle Areena-, Katsomo-, Ruutu-palvelut). Ilmaisia videosisältöjä katseli 58 % (esim. Youtube) ja laajakaista-TV:tä (esim. Sonera Viihde) 29 % suomalaisista. Internetin tilattavia tv-sisältöjä (esim. Netflix, HBO, Makuuni) katseli joka viides.

Maksullisia tv-sisältöjä katsottiin tutkimuksen mukaan jo 44 % kotitalouksista eli noin 1,1 miljoonassa suomalaiskodissa. Sisällöstä maksetaan keskimäärin noin 14 euroa kuukaudessa.

Suomalaiset ovat entistä yksilöllisempiä tv-sisältöjen suhteen. Television lisäpalveluista eniten käytetään maksuttomia ohjelmakirjastoja (esim. Yle Areena, Katsomo, Ruutu), joita käyttää 59 prosenttia suomalaisista. Maksullisia ohjelmakirjastoja (esim. HBO, Discovery, Disney, Viasat) käyttää joka viides (18 %), samoin ajansiirtopalvelua (21 %).

Entistä monipuolisempi sisältöpalvelujen tarjonta näkyy myös siten, että tallennuslaitteet ovat viihtyvyyden kannalta tärkeitä enää vain viidesosalle (2013: 28 %).

Tiedot käyvät ilmi Soneran neljättä kertaa teettämästä Koti ja TV -tutkimuksesta (aiemmat tutkimukset 2010, 2012 ja 2013). Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa 15.‒25.8.2014 välisenä aikana ja siihen vastasi 2025 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat 18−79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset, jotka katsovat tv-sisältöjä. Tulokset on painotettu edustamaan Suomen 18‒79 -vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajaliiketoiminta
puh. 040 834 5818, etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Kari Roose, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus Oy
puh. 09 7585 1361, etunimi.sukunimi@taloustutkimus.fi

Lisätietoja ja materiaalia tutkimuksesta: Timo Saxén, viestintä, Sonera, puh. 0400 787 948

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi