• Sonera/

Tutkimus: yli puolet suomalaisista tyytymättömiä tv-sisältöihin - Suomalaisten netti-tv:n katselu huipussaan

Jo 71 prosenttia suomalaista katsoo netti-tv:tä. Maksullisia tv-sisältöjä katsoo reilusti yli kolmannes väestöstä (36 %). Soneran teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan internetin erilaiset tv-sisällöt ja maksulliset palvelut eivät silti ole vähentäneet perinteisen television katselua, vaan edelleen yhdeksän kymmenestä suomalaisesta katsoo tv-ohjelmia perinteisellä televisiolla lähetysaikaan vähintään viikoittain.

Soneran kolmatta kertaa teettämä Koti ja TV -tutkimus kertoo, että netillä on iso rooli kotona viihtymisen kannalta. Suomalaisista 77 prosenttia piti internetiä kodin tärkeimpänä teknisenä välineenä (tietokone 65 % ja televisio 51 %). Toisaalta kuluneen vuoden aikana televisio on tullut ryminällä nettiin erilaisten netti-tv-palveluiden muodossa: 71 prosenttia suomalaisista katsoo jo netti-tv:tä. Vaikka netti on merkittävimpänä viihdyttäjänä ohittanut television, on televisio toisaalta valtaamassa netin todella vauhdikkaasti.

Erilaisten maksullisten tv-sisältöjen (esim. maksu-tv-kanavat, vuokravideot, Netflix, HBO) katsominen on kasvanut 36 prosenttiin (2012 32 %). Eniten maksullisia sisältöjä katsovat 25−44 -vuotiaat miehet, joista jo yli puolet maksaa tv-sisällöistä. Lapsiperheistä 45 prosenttia katsoo maksullisia tv-sisältöjä.

Suomalaiset katsovat tv-sisältöjä edelleen eniten perinteisellä televisiolla lähetysaikaan (67 % päivittäin, 91 % viikoittain) ja toiseksi eniten perinteisellä televisiolla jälkikäteen (tallennettuna/ohjelmakirjastosta, 15 % päivittäin, 51 % viikoittain). Kolmanneksi yleisin katsomismuoto on kannettavalla tietokoneella katsominen (4 % päivittäin, 29 % viikoittain).

− Netti-tv:n ja maksu-tv-sisältöjen katsominen on nyt korkeimmillaan Suomessa, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kari Roose. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että netti-tv ei suinkaan ole syömässä perinteistä televisiota, vaan pikemminkin ne kulkevat käsi kädessä.

Tv-kanavien määrä riittää – laadukas sisältö ei

Suomalaiset kaipaavat parempaa ja laadukkaampaa tv-sisältöä, sillä 58 prosenttia vastaajista on erittäin tai melko tyytymätön tv-kanavien sisällön laatuun (2012 42 %). Sen sijaan käytössä olevien kanavien määrä tuntuu tällä hetkellä riittävän, sillä peräti yhdeksän kymmenestä (90 %) on erittäin tai melko tyytyväinen tv-kanavien määrään (2012 86 %).

Television lisäpalveluista eniten kaivataan mahdollisuutta katsoa tv-ohjelmia milloin tahansa oman aikataulun mukaan, sitä kaipaa joka toinen (56 % olisi kiinnostunut tästä palvelusta). Seuraavaksi eniten kaivataan ajansiirtomahdollisuutta (50 %) ja mahdollisuutta katsoa tv-ohjelmia millä laitteella tahansa (47 %). Lähes puolet (46 %) haluaisi ostaa yksittäisiä tv-ohjelmia, kanavia tai sarjoja suoraan televisiosta. Paljon puhutut 3D-sisällöt eivät vielä kuluttajia innosta, neljää viidestä (80 %) palvelu ei kiinnosta ollenkaan.

Netti-tv vienyt katselua eri laitteisiin

Kaksi kolmasosaa suomalaisista käyttää kannettavaa tietokonetta (68 %), viidesosa älypuhelinta (21%) ja lähes joka viides tablettia (18 %) tv-sisältöjen katsomiseen. Vähintään kerran viikossa tv-sisältöjä kannettavalla katsoo 29 prosenttia, älypuhelimella 8 prosenttia ja tabletilla 7 prosenttia suomalaisista. Sukupolvien välinen ero näkyy tässä entistä selkeämmin: nuorista jo lähes puolet (47 %) katsoo tv-sisältöjä vähintään viikoittain kannettavalla.

− Suomalaiskoteihin on tullut lisää katselulaitteita ja niihin kaivataan monipuolista sisältöä ja erilaisia palveluja, sanoo Soneran johtaja Jussi Salminen. HD- ja 3D-laitteiden ja sisältöjen määrä on jatkanut kasvuaan, mikä on lisännyt tv-kokemuksen laatua. Myös IPTV jatkaa kasvuaan, mikä näkyy nyt osaltaan maksu-tv:n kasvuna. Miehiä maksullisten sisältöjen pariin vetävät urheilusisällöt, mutta tänä päivänä myös ulkomaiset laatusarjat ja monipuoliset lastenkanavat pitävät lapsiperheet ruudun ääressä.

Tiedot käyvät ilmi Soneran kolmatta kertaa teettämästä Koti ja TV -tutkimuksesta (aiemmat tutkimukset 2010 ja 2012). Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää suomalaisten tv:n katsomista ja tv-sisältöjen kuluttamista, tv:n merkitystä arkielämässä ja eri tilanteissa, millä välineillä suomalaisissa perheissä katsotaan tv-sisältöjä, kuka perheissä päättää mitä televisiosta katsotaan tai mitä lisäpalveluja hankitaan ja mikä on netti-tv:n katselun rooli nyt. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 14.−23.5.2013 välisenä aikana ja siihen vastasi 2 767 internetiä käyttävää suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat 18-79-vuotiaat internetiä käyttävät suomalaiset, jotka katsovat tv-sisältöjä. Tutkimustulokset on painotettu vastaamaan Suomen 18–79-vuotiasta väestöä. (90 % koko väestöstä käyttää internetiä ja alle 35-vuotiasta 100 %. Lähde: Taloustutkimus eMedia 2013. )

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajaliiketoiminta

puh. 040 834 5818, etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Kari Roose, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus Oy

puh. 09 7585 1361, etunimi.sukunimi@taloustutkimus.fi

Lisätietoja- ja materiaalia tutkimuksesta Satumaija Veckman, Sonera, puh. 040 738 1614.

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi