Uudistettu mobiilivarmenne kaikkiin uusiin SIM-kortteihin, mobiilitunnistus kansainväliseksi

Mobiilivarmenne on SIM-korttiin liitetty virallinen sähköinen henkilöllisyystodistus matkapuhelimessa. Soneran uudistettu mobiilivarmenne on entistä nopeampi ja turvallisempi. Kansainvälisesti lanseerattu Mobile Connect-palvelu tekee kännykästä ja mobiilivarmenteesta kansainvälisen tunnistusvälineen, joka on tärkeä askel kohti internet-maailmaa ilman käyttäjätunnus-salasana -yhdistelmiä.

Mobiilivarmenne on SIM-korttiin liitetty sähköinen henkilöllisyystodistus matkapuhelimessa. Sen avulla käyttäjä voi kirjautua Suomessa jo yli tuhanteen sähköiseen palveluun, ja varmenteella voi myös tehdä juridisesti päteviä sähköisiä allekirjoituksia.

Sonera on uudistanut mobiilivarmenteensa entistä nopeammaksi ja turvallisemmaksi. Soneran uudet SIM-kortit on varustettu uudella varmenteella, jonka asiakkaat saavat helposti käyttöönsä hankkiessaan uuden matkapuhelinliittymän, päivittäessään liittymäänsä tai vaihtaessaan SIM-korttia. Mobiilivarmenteen käyttöönotto edellyttää aina verkkopankkitunnuksia tai asiointia kuvallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa Sonera Kaupassa

Uudistunut Sonera Mobiilivarmenne on vahva sähköisen tunnistamisen väline ja nyt entistäkin nopeampi sekä turvallisempi. Uudistetussa varmenteessa käytetään maailman vahvinta SIM korteilla käytettyä ns. elliptisen käyrän salausalgoritmia. Samalla teknisesti edistyneemmän mobiilivarmenteen käyttö nopeutuu 1-2 sekuntiin.

Soneran vanhemmissa SIM-korteissa käyttöönotettu mobiilivarmenne toimii edelleen entiseen tapaan turvallisesti ja luotettavasti.

Lisätietoa Soneran mobiilivarmenteesta: www.sonera.fi/mobiilivarmenne
Suomalaisten operaattorien mobiilivarmennesivusto: www.mobiilivarmenne.fi

Mobile Connect tekee kännykästä globaalin tunnistusvälineen

Sonera tuo tänään julkistetun Mobile Connectin osaksi tarjoamaansa tunnistuspalvelua, jolla palveluntarjoajat voivat tunnistaa mobiilivarmennetta käyttävät asiakkaansa turvallisesti. GSM Associationin hallinnoima Mobile Connect-ratkaisu tekee mobiilitunnistuksesta yli 2 miljardin ihmisen ulottuvilla olevan, kansainvälisesti toimivan palvelun.

Suomalaisen mobiilivarmenteen käyttäjälle Mobile Connect tuo kansainvälisen sähköisen identiteetin matkapuhelimeen. Sen ansiosta käyttäjät voivat varmistaa henkilöllisyytensä ja käyttää kansainvälisesti esimerkiksi verkkokauppojen ja -pankkien palveluita ja hoitaa viranomaisasioita verkossa.

Mobile Connect on tärkeä askel internet-maailmaan, jossa ei tarvitse muistaa pitkää listaa perinteisiä käyttäjätunnus–salasanayhdistelmiä, jotka ovat helposti murrettavissa. Mobile Connectin avulla voidaan palveluihin kirjautua helposti matkapuhelinnumerolla sekä yhdellä ja samalla pin–koodilla palvelusta riippumatta.

Digitalisaation edetessä monella rintamalla tarvitaan yhä useampien palveluiden yhteydessä vahvaa tunnistautumista, tyypillisinä esimerkkeinä terveydenhuolto, pankki- ja finanssipalvelut ja monet viranomaispalvelut. Myös EU-tason sääntely vauhdittaa vahvan sähköisen tunnistautumisen ja identiteetin käyttöönottoa. Soneran tavoitteena on rakentaa palveluita näille alueille, esimerkkeinä tunnistuspalvelut, sähköinen allekirjoitus ja niiden mahdollistamat sovellukset.

GSMA:n julkistustiedote

Lisätiedot:

Ari Hakala, johtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Joni Rapanen, Senior Manager, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Sonera on uuden sukupolven operaattori, jonka palvelut mahdollistavat sujuvampaa arkea, valinnan vapautta ja uusia mahdollisuuksia kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille. Soneralla oli vuoden 2015 lopussa noin 4,4 miljoonaa liittymäasiakasta ja noin 3700 asiantuntijaa töissä. Sonera edistää digitalisaatio muun muassa investoimalla vuosittain noin 200 miljoonaa euroa suomalaisten verkkoyhteyksiin. www.sonera.fi

Sonera on osa kansainvälistä TeliaSonera-konsernia. Tarjoamme toimivat ja kilpailukykyiset yhteydet ympäri maailmaa helposti ja huolettomasti. Toimintamme nojaa vastuullisen liiketoiminnan periaatteisiin. Lue lisää meistä www.teliasonera.fi