Uusia tukiasemia käyttöön Varsinais-Suomessa: Soneran liikkuvan laajakaistan peitto ja nopeus paranevat

Sonera on ottanut tammi-kesäkuussa 43 uutta tukiasemaa käyttöön Varsinais-Suomessa. Uudet tukiasemat lisäävät Soneran kattavaa 3G-peittoa Varsinais-Suomessa. Soneran dual carrier -tekniikkaan perustuva 3G-palvelu, jota jotkut operaattorit kutsuvat 4G:ksi, toimii 160 paikkakunnalla. Varsinais-Suomessa näitä paikkakuntia on 15.

Uusilla tukiasemilla tuodaan Varsinais-Suomessa Soneran asiakkaiden saataville huippunopeat laajakaistapalvelut, kun olemassa olevaa verkkoa laajennetaan ja jo käytössä olevan verkon kuuluvuutta parannetaan. Verkon nopeutta nostetaan parhaillaan jopa 42 megabittiin sekunnissa. Soneran 3G-verkon väestöpeitto on jo yli 95 % ja se toimii Suomen kaikissa kunnissa. 3G-verkon perusnopeus on 21 Mbit/s.

”Varsinais-Suomi oli edelläkävijä Suomessa, kun Sonera avasi ensimmäisen kaupallisen 4G-verkon vuonna 2010 Turussa. Aidon 4G-verkon lisäksi jopa 42 Mbit/s:n 3G-nopeudet ovat käytössä Varsinais-Suomessa Kaarinassa, Kemiönsaaressa, Laitilassa, Liedossa, Loimaalla, Länsi-Turunmaalla, Maskussa, Naantalissa, Paimiossa, Raisiossa, Ruskossa, Salossa, Somerolla, Turussa ja Uudessakaupungissa. Suomalaiset ovat tottuneet olemaan verkossa ajasta ja paikasta riippumatta, ja nyt mobiili-internetin käyttö on nopeampaa kuin koskaan ennen”, sanoo aluejohtaja Kimmo Sulin.

Suomen laajin aito 4G-verkko toimii jo Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Keravalla, Hyvinkäällä, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. Aidolla LTE-tekniikalla toteutettu 4G-verkko mahdollistaa 100 Mbit/s latausnopeuden verkosta käyttäjälle ja 50 Mbit/s nopeuden käyttäjältä verkon suuntaan.

Faktoja

Dual carrier -teknologialla toteutettu 3G-verkko, jota jotkut myös kutsuvat 4G:ksi, mahdollistaa maksimissaan 42 Mbit/s liikennenopeudet käyttäjältä verkkoon päin.

4G perustuu matkaviestinnän LTE-standardiin, jonka etuna on alhainen vasteaika ja jopa 100 Mbit/s latausnopeus verkosta käyttäjälle ja 50 Mbit/s käyttäjältä verkkoon päin. Normaalitilanteessa verkko yltää 20 - 80 Mbit/s nopeuksiin.

Sonera tarjoaa 4G-verkkoon Huawein nettitikkua ja pöytämodeemia, jolla yhteyden voi jakaa jopa 32 käyttäjälle. Molemmat laitteet toimivat kaikilla 4G/3G/2G -taajuuksilla.

Sonera avasi Suomen ensimmäisen 4G-verkon esikaupalliseen käyttöön Turussa 2.6.2010 ja lanseerasi ensimmäisenä Suomessa kaupalliset 4G-palvelut 30.11.2010.

Kimmo Sulin, aluejohtaja, Länsi-Suomi, Sonera

puh. 040 302 2021

sähköposti:etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone