Valtionhallinto karsii kulujaan videoneuvotteluilla

Hansel Oy ja TeliaSonera Finland Oyj ovat allekirjoittaneet väliaikaisesti voimassa olevan puitesopimuksen valtionhallinnon videoneuvottelupalveluista. Sopimuksen mukaan Sonera vastaa valtionhallinnon videoneuvotteluihin liittyvästä kokonaispalvelusta. Valtionhallinnon tavoitteena on korvata merkittävä osa matkustuksestaan videoneuvotteluilla lähivuosien aikana.

Hansel Oy teki 1.3.2010 hankintapäätöksen valtionhallinnon videoneuvottelupalveluista. Tarjouskilpailun voitti TeliaSonera Finland Oyj, joka toimii puitesopimustoimittajana valtiohallinnon videoneuvottelupalveluissa. Puitesopimus kattaa muun muassa kiinteiden neuvottelutilojen, luentosalien, työhuoneiden ja työasemien videoneuvotteluratkaisut. Sonera vastaa valtionhallinnon videoneuvotteluihin liittyvästä kokonaispalvelusta sisältäen muun muassa toimitus-, asennus-, tuki- ja ylläpitopalvelut sekä asiakaskohtaiset lisäpalvelut kuten tallennus- ja streamingpalvelut. Valtionhallinnon alaiset organisaatiot tekevät palvelusopimuksen TeliaSonera Finland Oyj:n kanssa ja palvelu toteutetaan kuukausimaksulla. Valtioneuvosto julkaisi helmikuussa periaatepäätöksen, joka koskee valtion toimintamenosäästöjä. Päätöksessä todetaan muun muassa, että ministeriöt, virastot ja laitokset vähentävät matkustuskustannuksiaan vuoden 2008 menotasosta kahdeksalla prosentilla tarkastelemalla kriittisesti matkustusmääriä, delegaatiokokoja, matkustusvälineen valintoja ja matkustus- ja kokouskäytäntöjä sekä korvaamalla matkustustarvetta hyödyntämällä laajemmin puhelin-, video- ja muita etäyhteyksiä. ”Nyt tehty hankintapäätös auttaa valtionhallinnon organisaatioita lisäämään videoneuvottelujen laajamittaista hyödyntämistä hallinnossa ja saavuttamaan heille asetetut toiminnan tehostamistavoitteet. Liikkumistarpeen väheneminen vähentää osaltaan myös matkustamisesta koituvaa ympäristökuormitusta”, kertoo toimialapäällikkö Sami Seppälä Hansel Oy:stä. ”Valtionhallinnon toimijoiden tapaan yhä useammat organisaatiot ja yritykset korvaavat liikematkustustaan videoneuvottelupalveluilla. Matkustuskustannukset vähenevät ja työntekijöiden työaika tulee entistä tehokkaammin hyödynnettyä, mikä lisää myös työtyytyväisyyttä. Olemme nähneet näiden hyötyjen toteutuvan TeliaSonerassa, jossa meillä oli esimerkiksi Helsingin ja Tukholman kahden videoneuvotteluhuoneen välillä 352 neuvottelua viime vuonna. Kahden työntekijän osalta laskettuna tämä säästi heiltä arviolta 88 työviikkoa matkustusaikaa, 306 000 euroa matkakuluja ja 89 500 kg hiilidioksidipäästöjä. Tuomme nämä palvelut nyt entistä laajemmin, helpommin ja kustannustehokkaammin kaikenkokoisille asiakkaille ’avaimet käteen’-periaatteella”, toteaa johtaja Markku Järvinen Soneran yrityspalveluista. Uuden ajan videoneuvottelut vastaavat kasvotusten tapahtuvaa viestintää Videoneuvottelupalvelut ovat kehittyneet viime vuosina merkittävästi. Nykyaikaisilla videoneuvotteluilla saavutetaan lähes aito kasvotusten kohdattava tilanne, koska teräväpiirtokuva ja ääni ovat erittäin korkealaatuiset. Aiemmin videoneuvottelut ovat olleet pääasiassa yritysten suljettuja järjestelmiä, jolloin neuvotteluja on pystytty pitämään vain yrityksen omaan verkkoon rakennettujen yhteyksien ja neuvottelutilojen välillä. Uudessa Sonera Neuvottelupalvelussa on uutena toiminnallisuutena niin kutsuttu silta-ominaisuus. Tämän avulla videoneuvotteluja pystytään käymään esimerkiksi yhteistyökumppaneiden kanssa ilman, että neuvotteluun osallistujilla on yhteinen suljettu sisäverkko. Sonera Videoneuvottelupalvelu mahdollistaa videoneuvottelut tarvittaessa jopa kymmenien toimipisteiden välillä, ja osa osallistujista voi olla yhteydessä vaikka oman tietokoneen avulla. Tämä laajentaa neuvottelupalvelujen käyttöä merkittävästi. Kiinteällä kuukausihinnalla tarjottava palvelu on saatavissa kaikenkokoisille yrityksille ja sisältää laitteet, yhteydet ja tuen kokonaispalveluna. Sonera Videoneuvottelupalvelut toteutetaan yhteistyössä tytäryhtiö Cygate Oy:n kanssa. Lisätietoja: Sami Seppälä, toimialapäällikkö, Hansel Oy puh: 050 578 6258 sähköposti: sami.seppala@hansel.fi Markku Järvinen, johtaja, TeliaSonera Finland puh: 040 5444113 sähköposti: markku.d.jarvinen@teliasonera.com www.sonera.fi/yrityksille

Avainsanat: