Varmuuskopiointi ja salasanojen vaihtaminen ei kiinnosta suomalaisia

Tuoreen tutkimuksen mukaan joka toinen suomalainen sanoo, etteivät salasanavuodot ole vaikuttaneet internetpalveluiden käyttöön mitenkään. Vain 28 prosenttia on vaihtanut salasanojaan ja noin joka viides suomalainen (22 %) varmuuskopioi henkilökohtaiset tiedostonsa. Suomalaiset ovat valistuneita tietoturva-asioissa, mutta eivät siis ole kovinkaan kiinnostuneita turvaamaan henkilökohtaisia tietojaan ja tiedostojaan. Ristiriita on merkittävä, sillä jopa 63 prosenttia suomalaisista pitää oman digitaalisen omaisuutensa arvoa rahallisesti korvaamattomana. Tiedot käyvät ilmi Soneran Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi runsas 1 500 suomalaista.

Kun suomalaisilta kysyttiin, miten viimeaikaiset salasana- ja henkilötietovuototapaukset ovat vaikuttaneet internetpalveluiden käyttöön, joka toinen (50 %) vastasi, ettei mitenkään. Vastaajista 29 prosenttia ilmoitti olevansa vastaisuudessa varovaisempi siinä, mihin palveluihin luovuttaa tietojaan. Vain 28 prosenttia on vaihtanut salasanojaan.

”Käyttäjät luottavat käyttämiensä internetpalveluiden tietoturvaan eivätkä siten usko omien tietojen olevan vaarassa joutua vääriin käsiin. Salasanojen vaihtaminen koetaan myös työlääksi eikä tietovuotoja ole koettu riskitekijäksi monenlaisesta valistuksesta huolimatta. Tässä suhteessa käyttäjien asenteessa on paljon parantamisen varaa, toteaa tietoturva-asiantuntija Erkki Mustonen F-Securesta.”

Henkilökohtaisia tiedostoja pidetään korvaamattomina

Myös varmuuskopiointi on suomalaisille edelleen vieras rutiini. Vain noin viidesosa (22 %) kertoo tehneensä varmuuskopiot kotitietokoneensa tiedostoista. Varmuuskopiot tehneistä vain 12 prosentilla kopiointi tapahtuu automaattisesti. Peräti 44 prosenttia kertoo tekevänsä varmuuskopiot satunnaisesti, harvemmin kuin kaksi kertaa vuodessa.

Suomalaiset pitävät tietokoneensa sisältöä erittäin arvokkaana. Kun vastaajilta kysyttiin, kuinka arvokkaiksi he arvioivat tiedostonsa, 63 prosenttia piti niitä rahallisesti korvaamattomina. Loput 37 arvioivat digitaalisen omaisuutensa arvoksi keskimäärin 1 559 euroa. Tiedostoista tärkeimpiä suomalaisille ovat kuvat (82 %:lle erittäin tai hyvin tärkeitä) ja tekstitiedostot (59 %). Koneelle ladattua musiikkia ja elokuvia suomalaiset eivät pidä kovinkaan tärkeinä.

”Tutkimus osoittaa, että mitä henkilökohtaisempia tiedostot ovat, sitä arvokkaampina niitä pidetään. Vaikka olemme tietoturva-asioissa valistunut kansa, varmuuskopioinnissa olemme edelleen todella laiskoja. Se on yllättävää, kun ottaa huomioon, että tutkimuksen mukaan 33 prosenttia suomalaisista on joskus menettänyt tiedostojaan ja kuinka korvaamattomana ihmiset pitävät tietokoneensa sisältöä, sanoo Soneran kuluttajatietoturva-asioista vastaava Business Manager Ossi Nurmiainen.

Lähes kaikilla jonkinlainen tietoturva

Tutkimuksen vastaajista 92 prosenttia kertoo käyttävänsä jotain tietoturvaa tietokoneessaan. Rekisteröityä tietoturvaa käyttää 41 prosenttia vastaajista, rekisteröimätöntä 37 prosenttia ja koneen mukana tullutta tietoturvaa 14 prosenttia. Puolet niistä vastaajista, jotka eivät käytä mitään tietoturvaa, eivät koe tarvitsevansa lainkaan tietoturvaa, koska käyttävät Maciä.

Tutkimuksen mukaan internetin käytössä suomalaisia huolestuttaa tällä hetkellä eniten salasanojen joutuminen vääriin käsiin (58 % erittäin tai hyvin huolissaan), yksityisyyden menettäminen rekisteröitymisten ja henkilötietojen luovuttamisen vuoksi (54 %), ja verkkopankkitunnusten varastaminen 51 %).

Tiedot käyvät ilmi Soneran tuoreesta Kodin digitaalisen omaisuuden turva -tutkimuksesta. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kuinka huolestuneita suomalaiset ovat digitaalisen omaisuutensa turvasta, kuinka arvokkaana digitaalista omaisuutta pidetään ja mitä digitaalisen omaisuuden turvallisuutta lisääviä palveluja suomalaiset käyttävät ja pitävät hyödyllisinä. Tutkimus teetettiin Taloustutkimuksella 7.−15.12.2011, ja siihen vastasi 1 519 suomalaista.

LIITE: Poimintoja tutkimuksesta

Ossi Nurmiainen, Business Manager, Sonera, puh. 0400 604 125
sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Erkki Mustonen, Tietoturva-asiantuntija, F-Secure puh. 040 0602 046