Viisi vuotta 4G:tä – Soneran 4G-nopeus nousee 300 megaan

Sonera on ottanut LTE-Advanced (LTE-A) –teknologian kaupalliseen käyttöön 4G-verkossaan. Ensimmäiset alueet ovat Helsingin Oulunkylässä ja Roihupellossa.

LTE-A on 4G-tekniikan seuraava kehitysvaihe, joka tuo matkaviestinverkkoon lisää kapasiteettia, nopeutta ja suorituskykyä.  Verkon teoreettinen maksiminopeus kaksinkertaistuu 300 Mbit/s:iin, ja käytännössä verkossa on jo mitattu 230 Mbit/s:n nopeuksia. Kyseessä on Pohjoismaiden ensimmäinen kaupallinen carrier aggregation -tekniikkaa hyödyntävä LTE-A-toteutus.

Huippunopeudet edellyttävät uudella tekniikalla toimivia päätelaitteita, joita Soneran valikoimassa ovat Samsung Galaxy Alpha ja Samsung Galaxy Note 4. Soneran liittymävalikoimassa korkein yhteysnopeus on yrityskäyttöön tarkoitetuissa Sonera Sopiva Pro –liittymässä ja Aito 4G Max -liittymässä.

”Ehdimme vielä tänä vuonna tuoda uudet nopeudet noin kymmenelle tukiasemalle eri puolilla Etelä-Suomea. Suomessa on otettu 4G nopeasti käyttöön, joten uskomme nopeamman verkon ilahduttavan asiakkaitamme nyt kun uusimmat puhelimet ja reitittimet tukevat korkeampia nopeuksia”, sanoo Soneran teknologiajohtaja Kalev Reiljan.

4G: viisi vuotta vauhdikasta mobiilisurffausta

Uuden, nopeamman 4G-teknologian käyttöönotto osuu juuri 4G:n viisivuotispäivään Suomessa.

• Sonera esitteli ensimmäisen toimivan 4G-yhteyden 14.12.2009 Vallilassa vain noin kolme viikkoa 2,6 GHz:n taajuushuutokaupan jälkeen.

• Kesäkuussa 2010 Sonera avasi Turussa Suomen ensimmäisen 4G-verkon esikaupalliseen käyttöön Turun kaupunki asiakkaana.

• 4G:n ensimmäinen kaupallinen lanseeraus nähtiin marraskuun lopussa 2010, kun Soneran 4G-verkko avautui asiakkaille Helsingissä ja Turussa.

• 4G:n laajentuminen alkoi kesällä 2011, kun kaikilla 3G- ja 4G-taajuuksilla toimivat nettitikut tulivat markkinoille.

• 4G alkoi yleistyä, kun 4G-puhelimet ja -tabletit tulivat markkinoille loppuvuodesta 2012.

• Soneran 4G-verkossa tehtiin maailmanennätys kesällä 2014 toteutetussa Aalto yliopiston ja JoikuSpeedin tutkimuksessa. 184 maassa toteutetun tutkimuksen korkein yhteysnopeus 137,8 Mbit/s mitattiin Helsingissä Soneran verkossa.

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2013 lopussa 4,5 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 3 500 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi