Yhdistele matkoja helposti Ylläs Around -sovelluksella

Taksi- ja bussimatkan voi pian tilata ja maksaa samalla Ylläs Around -sovelluksella. Uusi sovellus toimii Ylläksen matkailualueella sekä Kittilän lentokentän ja Kolarin rautatieaseman yhteydessä.

Ylläksen matkailijat hyötyvät tästä keväästä lähtien uudesta Ylläs Around -sovelluksesta, jolla voi yhdistellä julkisen liikenteen matkoja helposti. Käyttäjien on mahdollista yhdistää Ylläksen alueella tapahtuvia taksimatkoja bussiliikenteen kanssa. Pilotissa ovat mukana alkuvaiheessa alueen taksit, lentokenttä- ja junabussit sekä alueella toimiva skibussi.

”Uusi, kaikissa käyttöjärjestelmissä toimiva sovellus helpottaa Ylläksellä liikkuvia matkailijoita ja paikallisia, kun matkoja ei tarvitse varata ja maksaa erikseen”,
sanoo Jouni Sintonen Sonerasta.

Liikkuminen muuttuu tulevaisuudessa palveluksi

Uudet liikkumisen palvelut tarjoavat tulevaisuudessa kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon omalle autolle. Jakamistalous liikenteen saralla synnyttää uusia ja innovatiivisia palveluita, joita ohjaillaan mm. välittämällä kootusti tietoa liikkuvista, kyytiä tarjoavista kulkuneuvoista älypuhelinsovellusten avulla. Ylläksellä testataan Ylläs Around -palvelua kevään aikana matkailijoiden keskuudessa.

"Kaksi kylää - Ylläsjärvi ja Äkäslompolo - käsittävä Ylläksen ympärivuotinen matkailukeskus on rakentunut laajalle alueelle. Erinomaisia palveluita, lappilaista kulttuuria ja kaunista luontoa löytyy molemmista kylistä. Toivomme, että sovelluksen avulla matkailijat löytävät paremmin palvelujen äärelle," hehkuttaa Joanna Karinen Ylläksen Matkailuyhdistyksestä.

Tunturi-Lapin kehitys ry:n toimitusjohtaja Reija Viinanen näkee, että nyt kokeiltavan Maas-sovelluksen ympärille voidaan jatkossa kehittää myös muita palveluita. ”Seuraavassa vaiheessa pyrimme aitojen ja uudenlaisten palveluiden avulla siihen, että alueen matkailijat voivat ostaa kaiken liikkumisen paketoituna majoituksen kanssa. Myös alueella asuvat ja työskentelevät hyötyvät uusista liikkumisen palveluista”, sanoo Viinanen.

Lisätiedot:

Jouni Sintonen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Sonera

etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Joanna Karinen, Ylläksen Matkailuyhdistys ry

joanna.karinen@yllas.fi

Ylläksen seitsemän tunturin kokonaisuus, Pallas-Yllästunturin kansallispuisto ja kaksi aitoa lappilaista kylää, Äkäslompolo ja Ylläsjärvi, tarjoavat ainutlaatuisen ympäristön aktiiviseen lomanviettoon tunturiluonnossa. Puitteet ovat ykkösluokkaa; 63 rinnettä ja 28 hissiä sekä 330 km:n latuverkosto ovat Ylläksen ylpeys. Kesällä Ylläs on luonnon ystävän, melojien, kalastajien ja retkeilijöiden toivekohde, jossa kylien palvelut löytyvät aivan kansallispuiston vierestä.  Ylläs sijaitsee Tunturi-Lapissa, Kolarin kunnassa, 200 km napapiirin yläpuolella. Ylläkselle pääsee lentämällä Kittilään tai junalla Kolariin. www.yllas.fi