Yli 90 prosenttia suomalaisista kamppailee kodin teknologian kanssa

- Helpson ja Kotivinkki-lehti yhteistyöhön arjen helpottamiseksi Kodin tekniikka aiheuttaa edelleen päävaivaa suomalaisille. Helpsonin ja Kotivinkin toteuttamassa tutkimuksessa kävi ilmi, että 91,3 prosentilla vastaajista oli ollut ongelmia kodin tekniikan kanssa kuluneen vuoden aikana. Ongelmista vajaa 17 prosenttia on edelleen ratkaisematta. Kotivinkki ja Helpson käynnistävät yhteistyössä Digitohtori-palvelun Kotivinkin www-sivuilla auttaakseen ihmisiä arjen teknologisissa ongelmissa.

Digikoti sisältää jo suurimmalla osalla suomalaisista laajan kattauksen teknologiaa. Vastaajista tietokone löytyy 98,1 prosentilta, ja muita yli puolet kodeista vallanneita laitteita ovat digikamera (89,1%), tallentava digiboksi (58,2%), ei-tallentava digiboksi (54,6%) ja MP3-soitin (54,7%). Tietokone, matkapuhelin ja televisio ovat asioita, joista suurin osa ihmisistä ei suostuisi luopumaan. Viihde-elektroniikassa tärkeimmiksi ominaisuuksiksi listataan käytännöllisyys (64,4% pitää tärkeänä) ja helppokäyttöisyys (61,3%). Silti lähes kaikki kamppailevat toistuvasti teknologisten ongelmien kanssa. Tutkimuksen mukaan eniten vaikeuksia on uuden laitteen käytössä (39,1%), vian paikallistamisessa (36,9%) sekä asennuksessa ja käyttöön otossa (35,2%). Laitteista eniten murhetta aiheuttaa tietokone, ja yli puolet vastaajista on kohdannut teknologiaongelmia jopa 2-5 kertaa kuluneen vuoden aikana. ”Turhan usein annetaan periksi ja laitteen ominaisuudet jäävät hyödyntämättä, koska niitä ei osata ottaa käyttöön. Pahimmillaan koko laite jää käyttämättä, vaikka asiantuntija usein ratkaisisi ongelman muutamassa minuutissa” kertoo Helpsonin teknologiajohtaja Jari Hakalin. ”Teknologiaympäristö kodeissa on entistä haastavampi ja varsinkin laitteiden yhdistäminen niin, että kaikki toimii, on asia, jota ei välttämättä tarvitse osata tehdä itse”, Hakalin jatkaa. Kyselyyn vastanneista 35,5 % on saanut ratkaisun ongelmiinsa ystäviltä ja 27,2 % on löytänyt vastauksen ongelmaan itse. Lähes 17 prosentilla vastaajista ongelma on jäänyt kokonaan ratkaisematta. Digitohtorilta vastauksia Yhteistyössä Helpsonin kanssa Kotivinkki käynnistää sivuillaan kaikille avoimen Digitohtori -palvelun. Ihmiset voivat esittää Digitohtorille kysymyksiä kodin viihde-elektroniikasta ja siihen liittyvistä ongelmista. Helpsonin asiantuntijat vastaavat kysymyksiin ja antavat neuvoja, miten kodin laitteista saa täyden hyödyn irti. ”Kuten tutkimus osoittaa, teknologia on osa arkeamme, mutta liian usein hankala osa. Toimiessaan teknologia kuitenkin tuottaa paljon iloa ja sitä edistämme omalta osaltamme Digitohtori -palvelulla”, toteaa Kotivinkin päätoimittaja Outi Gylden. Digitohtori-palvelu avautuu tänään osoitteessa www.kotivinkki.fi. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä ja siihen vastasi yhteensä 1801 suomalaista. Lisätietoja: Helpson, Jari Hakalin, teknologiajohtaja puhelin: 0400 512 933, sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com www.helpson.fi Kotivinkki, Outi Gylden, päätoimittaja puhelin: 0440 258 328, sähköposti. etunimi.sukunimi@forma.fi www.kotivinkki.fi Helpson on valtakunnallinen tekninen tukipalvelu tietokoneisiin ja kodin elektroniikkaan liittyvissä pulmissa. Tukipalveluja tarjotaan sekä puhelimitse että koti- ja yrityskäynneillä jokaisessa Suomen kunnassa. Helpson on osa TeliaSonera -konsernia. Helpson Puhelintuki palvelee numerossa 0200 600 600 arkisin 8-21 ja la 9-17 (1,99 €/min + mpm/pvm).

Avainsanat: