Sony juhlii kuusinkertaista voittoa vuoden 2014 EISA Awardseilla

•  Vuoden 2014–2015 4K Ultra HD TV Euroopassa: KDL-65X9005B
  •  Vuoden 2014–2015 tabletti Euroopassa: Xperia Z2 Tablet -tabletti
  •  Vuoden 2014–2015 digitaalinen äänilähde Euroopassa: HAP-Z1ES

Sonyn omistautuminen tunteita herättävien tuotteiden kehittämiseen (`Kando´ -filosofia) on saanut tunnustusta ja palkittu kuudella arvostetulla EISA-palkinnolla. EISA on Euroopan suurin toimituksellinen multimediajärjestö (European Imaging and Sound Association).

Palkinnot ovat osoitus Sonyn kyvystä tuottaa korkealaatuisia ja käyttövarmoja TV-tekniikan ja digitaalisen kuvauksen sekä kotiteatteri- ja mobiilipuolen tuotteita, joihin asiakkaat voivat luottaa.

Vuoden 2014–2015 ammattitason kompakti järjestelmäkamera Euroopassa: a7R

Kauniisti muotoiltu ja pitkissä kuvauksissa helposti käsiteltävä a7R on tinkimätön kuvaustyökalu, joka asettaa edistyneiden käyttäjien tarpeet edelle. Etu- ja takapuolen valintanäppäimet sekä hallintarengas ja valotuksensäätönäppäin mahdollistavat tilanteenmukaisen säätämisen samalla, kun rajaa kuvia korkealla kontrastilla ja resoluutiolla varustetussa XGA OLED Tru-Finder -etsimessä tai kallistuvalla 3.0-tyyppisellä LCD-näytöllä.

35 mm täyden kuvakoon Exmor CMOS -kenno yhdistää valoa keskittävän ja fotodiodeja laajentavan teknologian ja siinä on myös uusi ”gapless on chip” -muotoilu, joka poistaa välit vierekkäisten pikselien väliltä. Nämä edut lisäävät kennon valoherkkyyttä, jonka avulla saavutetaan erinomainen resoluutio, herkkyys ja vähäinen rakeisuus. Samanaikaisesti se ratkaisee haasteen liittyen pienentyneeseen pikselikokoon, joka johtuu äärimmäisen isosta pikselimäärästä.

Vuoden 2014–2015 kompaktikamera Euroopassa: DSC-RX100 III

Lujaan, kevyeen, matkustukseen sopivaan ja näyttävään alumiinirunkoon pakattu Cyber-shot™ RX100 III jatkaa mainetta niittäneiden edeltäjiensä tiellä. Parannettua objektiivia ja nopeaa kuvaprosessoria täydentävät sisäänpainuva OLED Tru-Finder™ -etsin ZEISS® T* -pinnoitteella, parannetut videotoiminnot ja 180-astetta kääntyvä LCD-näyttö. Kaikki nämä ominaisuudet yhdistyvät tyylikkäässä kiinteäobjektiivisessa kamerassa, joka tosiaan on taskukokoinen.

Vuoden 2014–2015 videokamera Euroopassa: FDR-AX100

FDR-AX100E on ensimmäinen 4K Handycam®, josta löytyy taustavalaistu 1.0 -tyypin Exmor R™ CMOS -kenno. Tämän paljon tavallisiin kuluttajille suunnattuihin videokameroihin verrattuna suuremman kennon ansiosta, virheettömän 4K Ultra HD -kuvan taltioiminen(3840 x 2160 pikseliä) on mahdollista. Siinä on neljä kertaa enemmän yksityiskohtia kuin Full HD -kuvassa mahdollistaen myös Bokeh-efektin kauniin taustasumennuksen.

4K-kuvakenno on yhdistetty Sonyn huipputehokkaaseen BIONZ X -prosessoriin, joka tuottaa uskomattoman värikylläisen ja eläväisen kuvan hyödyntämällä aluekohtaisen kohinanvaimennuksen ja yksityiskohtien jäljentämisen teknologiaa – kuva on lähempänä todellisuutta kuin koskaan aikaisemmin. Yhdessä videokameran kehittyneen Cinematone Gamma/Colour -toiminnon kanssa edistyksellinen 25p kuvataajuuden tallennus mahdollistaa todella lämpimän ja täyteläisen kuvamateriaalin.

Vuoden 2014 – 2015 Ultra HD TV Euroopassa: KDL-65X9005B

Tämän vuoden suuren luokan 4K TV, Bravia™ X9 tarjoaa parasta Sonya erinomaisella kuvanlaadullaan ja huippuluokan äänentoistollaan yhdistettynä mullistavaan muotoiluun. Kuva on ennennäkemättömän kirkas ja voimakkaampi kuin koskaan ennen uuden X-tended Dynamic Rangen™ -kuvantamisen ansiosta. Ainutlaatuinen TRILUMINOS™ -näyttö välittää katsojalle kohtauksen koko tunnelatauksen täyteläisillä väreillä, kuten syvän punaisella ja smaragdinvihreällä. Kaikki sisältö on virheettömästi ylösskaalattu 4K X-reality™ PRO skaalaimen ansiosta. On kysessä sitten 4K- tai HD-kuva, Sonyn erityinen 4K-kuvatietokanta mahdollistaa eläväntuntuisen rakenteen ja dramaattiset värit ja kontrastit. X9-television ainutlaatuinen Wedge-muotoilu lisää vakautta ja mahdollistaa yksinkertaisemmat liitännät sekä suuremman kaiutinkapasiteetin toistamaan entistä täyteläisempää ja vahvempaa ääntä.

Vuoden 2014–2015 tabletti Euroopassa: Xperia Z2 Tablet

Sonyn Xperia Z2 tablet -tabletti on kauniin virtaviivainen ja kulkee kätevästi mukana. Huippuluokan materiaaleja hyödyntäen jokainen yksityiskohta on huolella suunniteltu ja näin on luotu maailman ohuin (vain 6.4 mm) ja kevyin (vain 426 g WI-FI -malli ja 439g LTE/3G -malli) vedenkestävä tabletti1. Se on tehty erityisen mukavaksi kantaa ja käsitellä - jopa yhdellä kädellä. Sonyn kiitellyn OmniBalance-suunnittelun ansiosta tabletti on tyylikään muotoinen ja lisäksi se on ilahduttavan ohut, mutta kuitenkin miellyttävän tukeva kädessä. Kokonaisuus on tasapainoinen ja joka suuntaan symmetrisesti muotoiltu, joten laitetta on mukava pidellä ja se näyttää kauniilta kaikista kulmista katsottuna. Kuten Sonylta oletetaankin, tämä höyhenenkevyt kaunokainen on myös täysin vedenkestävä suhtautuen tyynesti arjen haasteisiin.

Vuoden 2014–2015 digitaalinen äänilähde Euroopassa: HAP-Z1ES

Pikkutarkkasti suunnitteltu ja audiofiili–standardeille uskollinen HAP-Z1ES HDD -äänisoitin erottelee hienoimmat musiikilliset yksityiskohdat tämän päivän High Resolution -äänitiedostoista. Musiikkitiedostot on tallennettu soittimen 1TB kovalevylle ja ne ovat siirrettävissä - langattomasti tai kaapelilla - PC:ltä tai Macilta käyttäen HAP Music Transfer -sovellusta. Sovellus automaattisesti synkronoituu uusimpiin latauksiin, joten soittimen kovalevy on aina päivitetty. Uusimmat lataukset synkronoituvat automaattisesti sovellukseen, joten soittimen kovalevy on aina ajan tasalla.

Vuoden 2014–2015 ammattitason kompakti järjestelmäkamera Euroopassa: a7R

Sony on ensimmäisenä valmistajana onnistunut päämäärässään rakentaa täyskinokennoinen peilitön järjestelmäkamera, joka on vieläpä hinnaltaan erittäin houkutteleva. Alpha 7R:n 36 megapikselin anti-aliasing -suodattimeton kenno tarjoaa tämän hetken parhaan resoluution peilittömien järjestelmäkameroiden sarjassa, ja Sony BIONZ X -prosessori mahdollistaa vähäkohinaiset kuvat jopa ISO 25 600 -herkkyysasetuksella. Kontrastin mittaukseen perustuva automaattitarkennus on nopea ja täsmällinen. Upea sähköinen etsin sekä kääntyvä 3-tuumainen näyttöpaneeli tarjoavat kirkkaan ja selkeän kuvan. Kameran kauko-ohjaus ja langaton kuvatiedostojen siirto ovat mahdollisia yhdysrakenteisen NFC-kytkennän ja Wi-Fi-yhteyden avulla.

Vuoden 2014–2015 kompaktikamera Euroopassa: DSC-RX100 III

Cyber-shot DSC-RX100 III -mallillaan Sony on parantanut entisestään kompaktikameraa, joka jo valmiiksi edusti luokkansa huippua. Suunnittelijat ovat onnistuneet säilyttämään 20 megapikselin korkearesoluutioisen 1":n CMOS-kennon mutta samalla lisäämään taskukokoiseen runkoon korkealaatuisen 1,44 miljoonan kuvapisteen pop-up-tyyppisen sähköisen OLED-etsimen. Kameran valovoimainen F1.8–2.8 Zeiss Vario-Sonnar T* -objektiivi, jonka kinovastaavuus on 24–70 mm, yhdessä Sonyn BIONZ X -prosessorin kanssa takaavat tarkat ja vähäkohinaiset kuvat myös heikossa valossa. RX100 III:ssa on myös 180 astetta kääntyvä kolmetuumainen 1,23 miljoonan kuvapisteen WhiteMagic-lcd-näyttöpaneli, yhdysrakenteinen 3EV:n harmaasuodin, Full HD -videokuvaus ja Wi-Fi/NFC-kytkettävyys kuvien langattomaan jakamiseen ja kameran etäohjaukseen älypuhelimella tai tabletilla.

Vuoden 2014–2015 videokamera Euroopassa: FDR-AX100

4K/Ultra HD television omistaja voi luoda omia 4K-sisältöjä Sonyn toiminnoilla kyllästetyllä videokameralla. Hyödyntäen kompaktia ja kevyttä muotoilua, mutta sisältäen samalla huippuluokan komponentteja, se tarjoaa kuvaajalle viimeisintä huutoa olevan luovan työkalun. Carl Zeiss Vario - Sonnar T* -objektiivi yhdessä tuuman kokoisen Exmor R CMOS -kennon kanssa antaa 12-kertaisen optisen zoomin. Useat tallennusmahdollisuudet, kolme ND Filter -toimintoa ja helppokäyttöiset säädöt, joita normaalisti odotetaan ammattitason laitteelta, suovat käyttäjälle täyden kontrollin. Ammattitason BIONZ X -prosessori mahdollistaa 4K-kuvan tallentamisen 25 kuvaa sekunnissa -kuvataajuudella, full HD:n 50 kuvaa sekunnissa kuvataajuudella XAVCS -muodossa ja hidastetun kuvamateriaalin taltioinnin 100 kuvaa sekunnissa kuvataajudella. Lisäksi OLED-etsin, WI-FI/NFC -yhteydet, SteadyShot -kuvanvakain ja kohtauksen valintatoiminto tekevät FDR-AX100E -videokamerasta nautinnollisen käyttää. Enää ei ole puutetta 4K-sisällöstä.

Vuoden 2014–2015 Ultra HD TV Euroopassa: KDL-65X9005B

Koko, äänentoisto ja Ultra HD -tarkkuus, kaikki samassa paketissa. Sonyn KDL-65X9005B on täydellinen valinta niille, ketkä kaipaavat ensiluokkaista kodin viihde-elämystä. Riippumatta siitä katseleeko omia kuvia ja videoita, skaalattuja blu-ray -elokuvia ja TV-lähetyksiä tai suoratoistolla 4K-sisältöä, tämä 65-tuumainen LED-näyttö vakuuttaa katsojan varmasti. Etenkin television skaalausmoottori tekee varmasti vaikutuksen. Sonyn ainutlaatuinen Triluminos-teknologia näyttää laajan skaalan luonnollisia ja oikeita värejä. X-tended Dynamic Range -kuvaprosessori antaa huippukontrastin. HDMI 2.0 -tuki, sisäänrakennettu HEVC-dekooderi sekä HDCP 2.2 yhteensopivuus takaavat valmiuden kaikkea tulevaa 4K-sisältöä ajatellen. Lisäksi television äänentoisto on erinomaista. Wedge-muotoilu ja uudistetut Magnetic Fluid –magneettinestekaiuttimet yhdessä tuottavat jykevän basson, kirkkaan äänen ja korkeat taajuudet. Mikään muu televisio ei kuulosta yhtä hyvältä. Jos bassoa kaipaa vieläkin lisää, Sonyn langaton SWF-BR100 subwoofer on hyvä vaihtoehto lisäksi.

Euroopan vuoden 2014–2015 tabletti: Xperia Z2 –tabletti

Sonyn Xperia Z2 Tablet -tabletti on niin ohut, niin tyylikäs ja niin upea, että laite on jo ennalta arvaten EISA-voittaja. Viettelevästi muotoiltu tabletti tekee vaikutuksen käyttäjäänsä hämmästyttävällä kuvanlaadulla, jonka se tarjoaa 10.1 -tuumaiselta LCD IPS -näytöltä. Näytön resoluutio 1920x1200 pikseliä ja se näyttää värit eloisina, syvät tumman sävyt ja poikkeuksellisen selkeät yksityiskohdat. Salaman nopea Xperia Z2 Tablet -tabletti on varustettu 2.3 GHz neliytimisellä Qualcomm Snapdragon 801 -prosessorilla. Tabletissa on 3 GB:n keskusmuisti ja Android 4.4 -käyttöjärjestelmä, joka takaa parhaan internetelämyksen mobiililaitteella. Lisäksi tabletti on helppokäyttöinen ja se sopii täydellisesti Full HD -elokuvien katseluun tai omien suosikkipelien pelaamiseen. Xperia Z2 Tablet -tabletilla on lisäksi IP58-sertifikaatti (se kestää 30 minuuttia 1.5 metrin syvyydessä makeassa vedessä). Laitteen tehokas 6000 milliampeerin akku antaa yli 13 tuntia täyttä AV-käyttöä.

Euroopan vuoden 2014–2015 digitaalinen äänilähde: HAP-Z1ES

Sony on lanseerannut vuosien varrella useita äänentoiston laadun merkkipaaluja, kuten Walkman, CD-levy ja SuperAudioCD. Digitaalisten musiikkitiedostojen toistoon Sony on esitellyt ”High-Res Audio” -laitesarjan.

Sony HAP-Z1ES on malliston huipulla oleva musiikkitiedostosoitin, jossa on 1 teratavun kovalevy ja USB-portti. HAP-Z1ES voidaan kytkeä kodin verkkoon langattomasti tai kaapelilla, ja se toistaa kovalevylle tallennetun musiikin lisäksi myös internetradiokanavat.

Sony HAP-Z1ES kykenee toistamaan musiikin yksityiskohtaisemmin ja dynaamisemmin käyttäjän valittavissa olevan DSD-upsampling-tilan avulla. Laite on täydellinen digitaalinen äänilähde kaikille hi-res-musiikkitiedostoille.

1 8-tuumaisella tai isommalla näytöllä varustetut tabletit. Xperia™Z2 Tablet -tabletti on vedenpitävä (IP55/58†† -standardien mukaisesti). Tekniset tiedot ovat Strategy Analytics’ SpecTRAX -palvelun hyväksymiä 21.2.2014. Lisätietoja Strategy Analyticsin tuloksista löytyy osoitteesta: www.sonymobile.com/testresults. IP55 ja IP58 -standardien mukaisesti Xperia Z2 Tablet –tabletti on suojattu pölyltä ja se on vedenpitävä. Tämä edellyttää sitä, että kaikki liittimet ja kannet ovat huolellisesti suljettu. Tabletti kestää vesisuihkua alhaisella paineella kaikista suunnista IP55 -standardin mukaan ja se kestää makeassa vedessä 1,5 metrin syvyydessä 30 minuuttiin asti IP58-standardin mukaan.

Tai (myös tuotenäytepyynnöt):

Jukka-Pekka Hares, Viestintätoimisto Manifesto
sony@manifesto.fi / 050 371 5364

Sony lyhyesti

Sony on yksi maailman johtavista sekä kuluttajille että ammattilaisille suunnattujen audio-, video-, viestintä- ja tietotekniikkatuotteiden innovoijista. Sony on tunnettu sen audiovisuaalisista tuotteista kuten 4K Ultra HD ja Full HD LED BRAVIA™ -televisioista, Cyber-shot™-digitaalikameroista, Handycam®-videokameroista, “α”-mallin (lausutaan Alpha) digitaalisista SLR-kameroista, Sony-tableteista ja Walkman®-MP3-soittimista sekä VAIO™-tietokoneista ja ammattilaisten broadcast-tuotantolaitteista.

Sony, WALKMAN, VAIO, Cyber-shot, Handycam, α, Exmor, BRAVIA and XDCAM ovat Sony Corporationin rekisteröityjä tavaramerkkejä. Kaikki muut tavaramerkit ovat niiden yritysten omistamia joille kyseiset tavaramerkit ovat rekisteröity.