Sonylta pienikokoinen NEX-5R-järjestelmäkamera

Sony NEX-5R -järjestelmäkamera on varustettu monilla uusilla hienouksilla kuten Fast Hybrid -automaattitarkennuksella, PlayMemories Camera -toiminnolla sekä WiFi-yhteydellä.

• Huippuluokan valokuvat ja Full HD –videotallennus suurella 16.1 megapikselin APS-C -kuvakennolla
  • Uudentyyppinen Fast Hybrid -tarkennustekniikka kaikkiin kuvaustilanteisiin, jatkuva automaattinen tarkennus jopa 10 otoksen sarjakuvauksella
  • 180 astetta kääntyvä LCD-näyttö omakuviin
  • Kosketusnäyttö on varustettu kosketuslaukaisulla
  • Intuitiivinen käyttää ohjainpyörällä ja Fn-painikkeella
  • Helppo kuvien jako Wi-Fi-yhteydellä
  • Uusien toimintojen lataaminen PlayMemories Camera Apps TM -toiminnolla maailman ensimmäisestä sovellusten latauspalvelusta*

* Latauspalvelu digikameroille, joissa on objektiivin vaihtomahdollisuus. Elokuusta 2012 alkaen.

Sonyn tyylikäs NEX-5R tarjoaa kaikki täysikokoisen järjestelmäkameran edut yhdistämällä suurikokoisen kuvailmaisimen tuoman kuvanlaadun ja mahdollisuuden vaihtaa objektiivia. Kamera on loistava valinta sekä aloittelijalle, jolla on aiemmin ollut helppokäyttöinen kompaktidigikamera, että valokuvausharrastelijalle, joka ei halua ottaa isoa järjestelmäkameraa matkalle mukaan, mutta ei myöskään halua tinkiä kuvanlaadussa ja teknisissä ominaisuuksissa.

DSLR-kokoinen 16,1 tehollisen megapikselin kuvailmaisin takaa tarkat yksityiskohdat niin valokuvissa kuin teräväpiirtovideossakin. Tehokas BIONZ-kuvaprosessori varmistaa virheettömät ja kohinattomat kuvat myös niukassa valossa, jolloin ISO-herkkyys voi olla jopa 25 600.

Fast Hybrid -automaattitarkennuksella potkua liikkuvan kohteen kuvaamiseen

Uraauurtava Fast Hybrid -automaattitarkennin yhdistää vaihe- ja kontrastitoimisen automaattitarkennuksen edut. Vaihetunnistus määrittelee ensin kohteen etäisyyden, jonka jälkeen kontrastitunnistus hienosäätää tarkennuksen. Nopeaa jatkuvaa valokuvaustoimintoa käyttäessä NEX-5R käyttää automaattisesti vaihetunnistustilaa. Tekniikka pääsee oikeuksiinsa valokuvattaessa nopeasti liikkuvaa kohdetta sarjakuvauksella jopa 10 kuvaa sekunnissa.

Esittelyvaiheessa Fast Hybrid -automaattitarkennustoimintoa tukevat seuraavat Sony-objektiivit: E 18-55mm F3.5-5.6 OSS; E 55-210mm F4-6.3 OSS; E 18-200mm F3.5-6.3 OSS; E 24mm F1.8ZA Sonnar T*. Myöhemmin esiteltävät objektiivit tukevat Fast Hybrid -automaattitarkennusta.

Edistyksellisen LCD-kosketusnäyttö

Sommittelu, muokkaaminen, kuvaaminen ja kuvien katselu on vaivatonta LCD-kosketusnäytöllä. Kosketusnäytön toimintoa täydentää ohjainpyörä ja Fn-painike – lyömätön yhdistelmä kenelle valokuvaajalle tahansa, joka on tottunut tavallisen järjestelmäkameran joustavuuteen. Kosketusnäytössä on myös uusi kosketuslaukaisin, jonka ansiosta oikean kuvaushetken valitseminen käy leikiten.

Omakuvien ottaminen onnistuu sekin helposti selkeän ja kirkkaan kosketusnäytön kääntyessä 180 astetta. Uutta on myös toiminto, joka pitää maisemakuvat ja arkkitehtuuriset kuvat vaakatasossa.

Uusi Auto Slow Shutter -toiminto parantaa teräväpiirtovideokuvan laatua pidentämällä valotusaikaa hämärässä valaistuksessa. Kamera havaitsee automaattisesti heikosti valaistut tilat sekä yönäkymät vaihtaen automaattisesti hitaaseen valotusaikaan, jotta kuva valottuu oikein.

NEX-5R on valmistajansa ensimmäinen vaihdettavalla objektiivilla varustettu α-sarjan kamera, jossa on langaton verkkoyhteys. Wi-Fi-yhteys mahdollistaa kuvien nopean ja helpon jakamisen, tallentamisen ja katselemisen. Siirrät valokuvat ja videot langattomasti mihin tahansa älypuhelimeen tai taulutietokoneeseen, johon on ladattu ilmainen PlayMemories Mobile -sovellus. Wi-Fi-yhteydellä voit myös ladata helposti kaikki kuvamuistot suoraan verkossa olevalle tietokoneelle, ja saat kuvistasi varmuuskopiot ilman kamppailuja muistikortin tai johtojen kanssa. Kameraan tallennetut kuvat siirtyvät vaivatta katseltavaksi mihin tahansa televisioon, jossa on DLNA-yhteys. Jaa kuvat joko langattoman tukiaseman kautta tai lähetä suoraan kamerasta televisioon, jossa on Wi-Fi Direct -toiminto.

PlayMemories Camera Apps -sovelluksella uusia ominaisuuksia

Uudella PlayMemories Camera Apps -sovelluksella voit päivittää NEX-5R -kameran ominaisuuksia. Uusi PlayMemories Camera -sovellus on ensimmäinen ladattava palvelu1, josta voi asentaa uusia toimintoja kameraan tarpeen mukaan. Kamera tarvitsee vain kytkeä tietokoneeseen USB-liitännällä tai yhdistää langattomasti Wi-Fi-yhteydellä.

Aluksi PlayMemories Camera Apps -sovelluksesta on ladattavissa lisätoimintoja, kuten “Picture Effect+”, “Bracket Pro”, “Multi Frame NR”, “Photo Retouch”, “Smart Remote Control” ja “Direct Upload”. Sony suunnittelee julkistavansa lisää ladattavia toiminnallisuuksia kuten “Time-lapse” ja ”Cinematic Photo”.

Uusia oheistuotteita ovat pehmeä suojalaukku (LCS-SL10), johon mahtuu kameran lisäksi vaihto-objektiivi, sekä ulkokäyttöön tarkoitettu LCD-näytön puolikova suoja, jossa on sormenjälkiä hylkivä pinnoite. Lisätietoja NEX-sarjan objektiiveista ja muista oheistuotteista löydät osoitteesta http://www.sony.fi/hub/nex-kompaktikamerat

Sony NEX-5R -järjestelmäkamera on saatavissa Suomessa lokakuun puolivälistä alkaen ja sen suositushinta on 775 euroa.

Tärkeimmät tekniset tiedot

Toiminto NEX-5R
Tyyppi Digijärjestelmäkamera vaihdettavilla objektiiveilla
Objektiivin yhteensopivuus E-tyypin objektiivitt. Myös A-tyypin objektiivit sopivat erillistä sovitinta käyttäen (LA-EA2 tukee jatkuvaa automaattitarkennusta)