Alueellisen osaamisen näyteikkuna Professionals.fi avautuu

Salon kaupunki yhteistyökumppaneineen avaa 29.2.2012 Professionals.fi-osaajaportaalin, joka toimii varsinais-suomalaisen korkeatasoisen osaamisen näyteikkunana, samalla houkutellen alueelle uusia kotimaisia sekä kansainvälisiä yrityksiä. Palvelu on tarkoitettu niin työnhakijoille kuin työnantajillekin.

Karkauspäivänä avattava Professionals.fi -palvelu toteutetaan yhteistyössä työ- ja elinkeinotoimiston sekä muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, etteivät osaajat karkaa alueelta vaan työllistyvät Professionals.fi:n välityksellä. Osaajaportaali palvelee sekä työnhakijoita että työnantajia, lisäksi opiskelijat voivat löytää Professionals.fi:n kautta sopivan reitin työharjoitteluun tai työllistymiseen. Palvelu on rakennettu toimijoiden käytännön tarpeita kuunnellen.

- Kaupunkimme taloustilanne ja elinkeinoelämän rakennemuutos ovat vähintäänkin haastavia, mutta tällaisessa tilanteessa on aina löydettävissä myös uusia mahdollisuuksia. Salossa on edelleen maailmanluokan osaamista langattomien laitteiden tuotekehityksessä, tuotteistamisessa ja tuotannossa. Nyt avattavan osaajaportaalin kautta tämä osaaminen saadaan nyt kootusti näkyville. Englanninkielisenä palvelu tavoittaa myös ulkomaiset toimijat, jotka meille ovat yhtä merkittäviä kuin kotimaisetkin. Osaamisen lisäksi meillä on tarjota uusille yrityksille kilpailukykyinen sijainti ja monipuolisia toimitiloja, joten lähtökohdat uudelle yritystoiminnalle täällä ovat erinomaiset, Salon kaupunginjohtaja Antti Rantakokko luonnehtii.

Osaajaportaali Professionals.fi kertoo osaajan hallitsemat osa-alueet hyvin tarkasti. Jos esimerkiksi Saloon sijoittautumista harkitseva yritys tarvitsee Oracle-osaajaa, Professionals.fi:stä pystyy poimimaan kaikki Oracle-osaajiksi ilmoittautuneet. Työnantajilla on myös mahdollisuus nähdä yhdellä silmäyksellä koko alueellinen osaaminen. Professionals.fi tarjoaa tarkat tiedot henkilöiden osaamisesta ja hallitsemista osa-alueista.

Osaajaportaaliin voivat rekisteröityä kaikki halukkaat, olipa henkilö opiskelija, työtä hakeva tai työpaikan vaihtoa harkitseva. Tavoitteena on rakentaa Professionals.fi-palvelusta alueen tärkein osaajatietopankki, ja saada mahdollisimman moni työllistymään. Palvelussa osaajat esiintyvät anonyymisti, ja yritys voi puolestaan esitellä itseään osaamistaustaltaan sopivalle henkilölle tai pyytää tältä CV:tä nähtäväkseen.

- Nykyisin osaaminen on niin spesifiä, että työntekijöitä etsivät yritykset haluavat tietää esimerkiksi ohjelmointikielen tarkkuudella minkälaisia työntekijöitä alueelta löytyy. TE-toimiston omat järjestelmät eivät tällaista erottelutarkkuutta tarjoa, joten Professionals.fi-portaali palvelee erinomaisesti tässä yhteydessä. Portaali on avoin kaikille osaajille, ja sitä kautta yritys voi löytää samalla kertaa niin ohjelmoijan kuin taloushallinnon ammattilaisenkin. Tämän hetken työllisyystilanne esimerkiksi Salossa on hankala, ja osaavia ihmisiä löytyy lähes alalta kuin alalta. Tämä osaaminen on nyt mahdollisimman nopeasti saatava näkyville ja yritysten tietoon, johtaja Kari Kettunen Salon TE-toimistosta kuvaa palvelua.

Palvelu on kaikille käyttäjille maksuton.

Antti Rantakokko, kaupunginjohtaja, Salon kaupunki
puh. 044 778 2000