Eniro voitti Keltaisten Sivujen tavaramerkin hovioikeudessa

Eniro voitti Fonectan kiistassa Keltaiset Sivut -tavaramerkistä Helsingin hovioikeuden tänään 18.03.2008 julkistetulla päätöksellä. Yhtiöiden vuosia jatkunut kiista päättyi siihen, että Eniro yksin saa käyttää Keltaiset Sivut -tavaramerkkiä koko Suomessa.

Eniro on tavaramerkin omistajana jatkossa ainoa Keltaisten Sivujen markkinoija valtakunnallisesti. Helsingin hovioikeuden päätöksen mukaan Keltaiset Sivut -tavaramerkki on vakiintunut Eniron ostamalle HPY:n luetteloliiketoiminnalle jo 1970-luvun alussa ja nyt Eniro saa käyttää Keltaiset Sivut -tavaramerkkiä yksin koko Suomessa.

Enirolla on yksinoikeus käyttää Keltaiset Sivut -tavaramerkkiä yhtiön suurimmilla markkina-alueilla Helsingin seudulla sekä Pirkanmaan alueella. Fonectalla puolestaan on vakiintumiseen perustuva oikeus käyttää edelleen tavaramerkkiä pienemmillä markkina-alueilla, ja Helsingin seudulla sekä Pirkanmaan alueella ainoastaan tämän vuoden loppuun saakka.

”Helsingin hovioikeuden päätös oli yksimielinen. Enirolla on takanaan erinomainen vuosi 2007. Eniron palveluja käyttää jo reippaasti yli miljoona eri ihmistä joka kuukausi. Siitä kiitos 600 suomalaiselle ammattilaisellemme. Hovioikeuden oikeamielinen ratkaisu antaa nyt Enirolle lisää mahdollisuuksia uusien kansalaispalveluiden kehittämiseen”, kommentoi päätöstä Eniro Finlandin toimitusjohtaja Ilkka Wäck.

Tutkimusten mukaan painettuja puhelinluetteloja käyttää kahdeksan kymmenestä suomalaisesta. Keltaiset Sivut sisältävien Eniro Puhelinluetteloiden yhteispainosmäärä on noin 3 miljoonaa kappaletta. Keltaisten Sivujen tietoja käytetään painettujen puhelinluetteloiden lisäksi myös nopeasti kasvavissa verkossa toimivissa hakemistoissa. Eniron Keltaisten Sivujen tietoja sisältävän eniro.fi-hakupalvelun kävijämäärät yltävät noin puoleen miljoonaan kävijään viikossa.