Ensimmäinen suomalaisformaatti julkistetaan Cannesissa

Suomalaiselle tv-tuotannolle kansainvälinen levityssopimus

Yhdysvaltalainen tuotantoyhtiö Small World on tehnyt sopimuksen suomalaisten televisioformaattien globaalista jakelusta SuomiTV:n ja tv-tuotantoyhtiö Aito Median kanssa. Sopimuksen ansiosta suomalaiset tv-tuotannot pääsevät kansainväliseen jakeluun kilpailemaan tv-yhtiöiden kiinnostuksesta. Televisioformaattien kauppaan erikoistunut tuotantoyhtiö Small World on tuottanut ohjelmia 59 maassa.

Nyt tehty sopimus aloittaa pitkäaikaisen jakeluyhteistyön. Se antaa mahdollisuuden tuottaa laadukkaita kotimaisia tv-formaatteja suoraan niin kotimaahan kuin ulkomaisille markkinoille.

– Suomi on uusi Japani. Uskon siihen, että suomalaiset ideat revitään maailmalla käsistä, japanilaisen Nippon TV:n maailman tietoisuuteen tuonut Small Worldin perustaja Tim Crescenti hehkuttaa. – Yhdistämme suomalaisen ja kansainvälisen innovatiivisuuden ja ammattitaidon. Tuotamme huippusisältöä yhtä aikaa sekä suomalaisille että kansainvälisille markkinoille. Tässä on myös upea mahdollisuus ulkomaisille toimijoille toteuttaa formaattejaan suomalaisilla markkinoilla, Crescenti toteaa.

– Sopimuksen myötä suomalaisiin tv-tuotantoihin on mahdollista panostaa aivan uudella tavalla. Kotimaiset tuotannot leviävät Suomen lisäksi Small Worldin kanavia pitkin myös ulkomaisille tv-markkinoille, SuomiTV:n toimitusjohtaja Jarmo Kalliola sanoo. – Tämän ansiosta myyntikanavat ovat avoinna, ensin tuli Suomeen Emmy-jäsenyys ja nyt kansainvälinen jakelusopimus. Loppu on kiinni omasta osaamisestamme.

– Tarkoituksenamme on tehdä ohjelmia, jotka iskevät yhtä aikaa suomalaiseen mielenmaisemaan ja kansainvälisten markkinoiden tarpeisiin, Aito Median toimitusjohtaja Ilkka Hynninen sanoo. – Tässä kanavan, tuotantoyhtiön ja levittäjän kehitystyössä otamme huomioon jo alkuvaiheessa ohjelmien kansainväliset mahdollisuudet.

– Ensimmäinen yhteinen tv-formaattimme julkaistaan Cannesissa alan messuilla lokakuun alussa. Seuraavan 18 kuukauden aikana aiomme julkaista kuuden kuukauden välein kolme formaattia lisää, Jarmo Kalliola paljastaa.

Jarmo Kalliola, toimitusjohtaja, SuomiTV, puh. 040 502 8890, jarmo.kalliola@suomitv.fi
Tim Crescenti, johtaja, Small World, puh. +1 310 871 2927, tim.crescenti@smallworldift.com
Ilkka Hynninen, toimitusjohtaja, Aito Media, puh.  050 544 4722 ilkka.hynninen@aitomedia.fi

Small World on amerikkalainen tuotantoyhtiö, joka on erikoistunut kansainvälisten televisioformaattien myymiseen, hankkimiseen ja tuottamiseen. Yritys on tuottanut ohjelmia 59 eri maassa, mm. Japanissa, Thaimaassa, Englannissa, Saksassa, Tanskassa, Norjassa ja Ruotsissa. Small Worldin tunnetuimpia kansainvälisiä menestysformaatteja ovat mm. hillitön amerikkalainen game show Silent Library, laajasti tunnettu ja palkittu formaatti I Survived a Japanese Game Show ja japanilainen realityshow Dragon’s Den.

SuomiTV on valtakunnallinen tv-kanava, joka näkyy sekä antenni- että kaapelitalouksissa. Ohjelmisto koostuu muiden täyden palvelun TV-kanavien tapaan uutisista, ajankohtaisohjelmista, viihteestä, elokuvista, draamasarjoista, dokumenteista ja urheilusta. Kaikki kanavan lähetykset lähetetään teräväpiirtona. SuomiTV lähettää koko perheelle sopivaa korkeatasoista viihdettä ja ajankohtaisohjelmaa.

Aito Media on suomalainen sisältö- ja tuotantoyhtiö, jonka tuotanto koostuu viihdyttävistä asiaohjelmista, dokumentaarisista sarjoista ja dokumenteista. Aito Media on tuottanut useita tunnettuja sarjoja, kuten Eläinsairaala, Poliisit ja Venäjän halki 30 päivässä. 'Päivä ennen kuolemaa' on palkittu arvostetulla Kultainen Ruusu -ehdokkuudella. Yrityksen formaatteja on optioitu esimerkiksi USA:an, Iso-Britanniaan ja Belgiaan.