Esiintymistaidossa on kyse vaikuttamisesta

Arvon Mielipide-toimitus!

Ohessa kirjoitukseni (”Esiintymistaidossa on kyse vaikuttamisesta"), jonka toivoisin julkaistavan Mielipide-sivuillanne. Tämä on jatkoa keskusteluun poliitikkojen esiintymiskoulutuksesta, mistä Helsingin Sanomat julkaisi artikkelin 31.08.2008.

Yhteystietoni:
Johannes Lahtela
Päivölänrinne 11 B 8, 04220 Kerava
puh. 040-533 40 80
e-mail: johannes.lahtela@soprano.fi

Esiintymistaidossa on kyse vaikuttamisesta

Helsingin Sanomat käsitteli artikkelissaan sunnuntaina 31.8.2008 poliitikkojen esiintymiskoulutusta. Mainiota, että tärkeään asiaan kiinnitetään huomiota. Suomalaisten poliitikkojen esiintymistaidot ovat yhteiskuntamme kehittymisen kannalta elintärkeät. Hyvällä esiintymistaidolla saa sanomansa perille ja edistää jokaisen suomalaisen hyvinvointia. Pahimmillaan valmentautumaton poliitikko vesittää tärkeän asiansa riittämättömillä valmiuksillaan esiintymiseen.

Kokeneet ja varmat esiintyjät jyräävät alleen nupullaan olevat poliitikot. Vaalien alla näkee kuinka moni kokemattomampi häviää väittelyissä puutteellisten esiintymistaitojen takia. Kehittyäksemme kansakuntana ja pärjätäksemme politiikassa erityisesti Suomen rajojen ulkopuolella, poliitikkojen tulisi kouluttaa ja kehittää esiintymistaitojaan.. Mikäli ei pysty erottumaan eikä saa viestiään läpi, on aitona uhkana politiikan toisaalta tasapäistyminen ja toisaalta yksipuolistuminen.

Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen toteaa, että käsien oikealla paikalla ei ole merkitystä onnistuneesta esiintymisestä puhuttaessa. Tämä pitää osin paikkansa. Suomessa keskustelua sekoittaa pahasti inhimillinen väärinymmärrys suomen kielessä. Verbi "esiintyä" viittaa kulttuurissamme vahvasti esittämiseen, teeskentelyyn; usein esittäminen mielletään jonkun toisen esittämiseksi. Samoin on verbin "näytellä" laita. Näin ollen suurin osa maassamme toteutettavista esiintymisvalmennuksista on keskittynyt esittämisen harjoittamiseen: Suora ryhti, oikeat ilmeet, sopiva hymy ja kulmakarvojen kohotus, selkeä ääni, käsien paikka... Kaikkea tätä harjoitutetaan ihmisillä hyvän esiintymisen nimissä. Tämä toimintatapa johtaa teeskentelyyn ja ahdistukseen: kukaan ei jaksa kovinkaan pitkää aikaa esittää jotain muuta kuin mitä on. Englanninkielessä verbillä "act" tarkoitetaan sekä näyttelemistä että aktiivista toimimista. Itsevarma esiintyminen ei ole päälle liimattua näyttelemistä vaan toimimista luontevasti omana itsenään. Kun tähän päästään, ei käsien asennolla tai kulmakarvan oikea-aikaisella kohotuksella ole merkitystä. Huomio keskittyy viestittävään asiaan ja sen vastaanottamiseen.

Tämä on kaukana vallitsevien esiintymisoppien ulkokultaisesta lähestymistavasta esiintymiseen. Jörn Donner on loistava esimerkki upeasta esiintyjästä. Donnerin esiintyminen sotii kaikkia "jalon esiintymisen" oppeja vastaan. Mikä oli Ronald Reaganin salaisuus? Entäpä Barack Obaman? Obaman lähimmät avustajat tuskin väittävät, ettei esiintymisen koluttamisesta ole mitään hyötyä. Hyödytöntä esiintymiskoulutus on vain, mikäli se pakottaa koulutettaviaan yhteen ja samaan "Hyvä ryhti, selkeä ääni" -muottiin, mikä pahimmillaan johdattaa ihmistä häivyttämään oman uniikin persoonallisuutensa.

Meidän olisi jo Suomessakin aika tunnustaa, että menestyminen edellyttää esiintymistaitoja. Tarvitsemme oman esiintymistaidon akatemian, missä poliitikot, yritysjohto ja muut tulevaisuutemme rakentajat saisivat harjoituttaa esiintymisvalmiuksiaan. Esiintymistaidon akatemian päätehtävä olisi saada suomalaiset näyttelemään itseään.

Johannes Lahtela
Teatteritaiteen maisteri