Etäneuvottelu helpommaksi Funet-verkossa

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy ja etätyöpalveluita tarjoava Videra Oy käynnistävät yhteistyön etäneuvotteluratkaisujen toimittamisesta Funet-verkkoon. Yhteistyösopimuksen lähtökohtana on Videran yrityksille tarjoamasta Virtual Office® - palvelusta Funetin jäsenorganisaatioille räätälöity versio.

Yhteistyöllä pyritään tarjoamaan joustavia etäneuvotteluratkaisuja myös niille organisaatioille, joille nykyinen palvelutarjonta ei ole soveltunut.

- Videoneuvottelun käyttöönoton haasteita ovat olleet esimerkiksi kalliit laitehankinnat tai teknisen tukihenkilöstön puute omassa organisaatiossa. Vähäisessä käytössä etäneuvotteluihin panostaminen on koettu liian raskaaksi, joten meiltä Suomesta puuttuu kattava neuvottelulaitteiden verkosto. Loppukäyttäjän kannalta tämä on ollut liian hankalaa, kertoo Funet-palveluiden kehityspäällikkö Jari Miettinen CSC:stä.

Virtual Office® -palvelu on valikoima eritasoisia etäneuvotteluvaihtoehtoja kevyestä työasemakäytöstä huippuvarusteltuihin neuvotteluhuoneisiin. Loppukäyttäjälle se on helppokäyttöinen ”avaimet käteen” -ratkaisu, josta maksetaan ainoastaan toteutuneen käytön eli saadun hyödyn mukaan. Palvelu toimii Funet-verkossa ja loppukäyttäjien operointi-, tuki- ja ylläpitopalveluista vastaa Videra. Funet-organisaatioille räätälöity Virtual Office® hyödyntää CSC:n tarjoamaa kansallista videoneuvottelun yhdistämispalvelua (CSC Gate), joten se on yhteensopiva jo olemassa olevien Funetin sekä muiden akateemisten tutkimusverkkojen videoneuvottelupalvelujen ja -laitteistojen kanssa.

- Yhteistyö CSC:n kanssa vahvistaa Videran asemaa Suomen korkeakoulusektorin johtavana etäneuvotteluteknologian toimittajana ja tuo yksityisellä sektorilla tuotteistettujen palveluidemme hyödyt entistä helpommin myös akateemisten toimijoiden saataville, kommentoi Videran liiketoimintajohtaja Janne Lauanne.

Korkeakouluista esimerkiksi Svenska handelshögskolan sekä Oulun ammattikorkeakoulu hyödyntävät jo tällä hetkellä Virtual Office® -palvelua.

Jari Miettinen
kehityspäällikkö, Funet-palvelut, CSC
puh. (09) 457 3434
jari.miettinen@csc.fi
Jani Tiihonen
tuotepäällikkö, Videra Oy
jani.tiihonen@videra.com

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy on opetusministeriön hallinnoima, voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. CSC tarjoaa korkeakouluille, tutkimuslaitoksille ja yrityksille tietoteknistä tukea ja resursseja: mallinnus-, laskenta- ja tietopalveluja. Tutkijat voivat käyttää Suomen laajinta tieteellisten ohjelmistojen ja tieteen tietokantojen valikoimaa sekä Suomen tehokkaimpia supertietokoneita Funet-tietoliikenneyhteyksien kautta.

Videra Oy on vuonna 1993 perustettu Pohjoismaiden johtava etätyöpalveluiden toimittaja sekä merkittävä etätyöteknologioiden kehittäjä ja soveltaja. Toimipisteitä Videralla on Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.