EU:n kilpailukykyyn haetaan vahvistusta ikääntyvistä työntekijöistä

65–80-vuotiaiden määrä Euroopassa kasvaa lähes 40 % vuodesta 2010 vuoteen 2030, ja samalla työmarkkinoiden ulkopuolella olevien määrä lisääntyy. Tähän ongelmaan etsitään nyt ratkaisua yhteiseurooppalaisella Goldenworkers-hankkeella, jonka tarkoituksena on löytää uusia keinoja pidentää työuria ja soveltaa uusia teknologioita. Suomesta projektiryhmässä mukana ovat VTT ja Adecco Finland Oy.

Euroopan väestö ikääntyy vauhdilla. Keskimääräinen elinikä on noussut yli 80 vuoteen, kun se vielä vuonna 1920 oli 55 vuotta. Suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle, ja 65–80-vuotiaiden määrä tulee kasvamaan lähes 40 % vuodesta 2010 vuoteen 2030. Lisäksi jokaisen hyvinvointivaltion rakenteita rahoittava uusi sukupolvi on entistä pienempi, sen sijaan työmarkkinoiden ulkopuolella olevien määrä kasvaa. Nämä yhdessä voivat johtaa Euroopan maiden kilpailukyvyn ja sosiaaliturvajärjestelmien voimakkaaseen heikentymiseen.

Yhteiseurooppalainen hanke etsii keinoja työkyvyn ylläpitoon
Yhteiseurooppalainen Goldenworkers-projekti etsii uusia ratkaisuja tähän ongelmaan. Projektissa etsitään uusia malleja työurien pidentämiseksi sekä tietotekniikan sovelluksia, jotka edistävät ikääntyvien työkyvyn ylläpitoa. Goldenworkers-projektin tavoitteena on kehittää täysin uudenlaisia ratkaisuja tietotekniikan hyödyntämiseen työelämässä. Ohjelmaan kuuluu erilaisia työpajoja ja tiedonjakoa eri puolilla Eurooppaa.

Projektiryhmä koostuu useista eurooppalaisista toimijoista Saksasta, Espanjasta, Belgiasta, Iso-Britanniasta, Italiasta ja Adecco Groupista. Suomesta projektissa ovat mukana VTT ja Adecco Finland Oy.

Projekti käynnistettiin lokakuussa Barcelonassa, ja sitä seurasi Helsingissä järjestetty, VTT:n isännöimä projektikokous marraskuun lopussa. Seuraava projektiryhmän tapaaminen on maaliskuussa Saksassa. Projekti päättyy joulukuussa 2012, ja se saa rahoitusta Euroopan komissiolta.

Eurooppalaisten asiantuntijoiden tietotaito avuksi
Goldenworkers-projektissa kootaan asiantuntijayhteisöjä, joihin kuuluu lainsäätäjiä, tieteentekijöitä, IT-alan sekä pk-yritysten edustajia, jotta he voivat jakaa käytännön tietämystään sekä laatia yhteisiä tutkimus- ja kehitysstrategioita.

Goldenworkers-projektin verkkosivusto www.goldenworkers.org on suunnattu suurelle yleisölle, työmarkkina-asiantuntijoille, henkilöstöhallinnon ammattilaisille, päätöksentekijöille, ikääntyville suunniteltujen tietoteknisten ratkaisujen toimittajille yms. käyttäjille.

Projekti vahvistaa Euroopan komission vuoden 2012 teemaa "European Year of Active Ageing and Solidarity between Generations", jonka tarkoitus on lisätä tietoisuutta aiheesta, tunnistaa hyviä toimintatapoja sekä rohkaista päätöksentekijöitä ja edistää ikääntyvien työssä jaksamista.

- Työurien pidentämiseen ei riitä se, että lätkäistään eläkkellepääsyikä korkeammaksi, vaan ikääntyvien työllisten työkyky ja motivaatio työntekoon täytyy olla kunnossa. Goldenworkers-projektissa etsitään ratkaisuja myös näihin käytännön ongelmiin, kertoo Adecco Finland Oy:n toimitusjohtaja Tommi Törmälä.

Tommi Törmälä
Adecco Finland Oy
puh. 040-743 5869

Goldenworkers-projektin kotisivu:  www.goldenworkers.org